۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۸۸۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سایت متعلق به گروهک تروریستی منافقین با انتشار یک گزارش تصویری، به رسانه های «منتقد وابستگی ایران به اروپا» به شدت حمله کرد. مسیر اقتصاد، روزنامه حمایت، روزنامه اعتماد و روزنامه جهان صنعت از جمله رسانه هایی بودند که مورد حمله این گروهک تروریستی قرار گرفته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد سایت سیمای آزادی متعلق به منافقین (مسعود و مریم رجوی) با انتشار یک گزارش تصویری به رسانه های «منتقد وابستگی ایران به اروپا» به شدت حمله کرد.

مسیر اقتصاد، روزنامه حمایت، روزنامه اعتماد و روزنامه جهان صنعت از جمله رسانه هایی بودند که مورد حمله این گروهک تروریستی قرار گرفته اند.

حمایت گروهک تروریستی منافقین از وابستگی ایران به اروپا

علیرغم اینکه حمایت پنهان منافقین از ادامه وابستگی ایران به اروپا برای اثبات نامطلوب بودن این مسیر کافیست؛ اما بررسی های کارشناسی و سابقه تاریخی نیز نشانگر آن است که ایران از تجارت و تعامل با اروپا به سبک فعلی سودی نخواهد برد و تنها زمان را از دست خواهد داد.

وعده های اروپا طی ماه های قبل و پس از خروج آمریکا از برجام، همگی نشانگر آن است که ایران همانطور که نتوانست به پایداری برجام اعتماد کند، به اتحادیه اروپا نیز نخواهد توانست؛ کمااینکه میزان وابستگی اروپا به آمریکا نیز به حدی است که عملا این مسئله را ناممکن می کند.

 وابستگی شدید اتحادیه اروپا به تجارت با آمریکا

آمارهای مرکز تجارت جهانی نشان می‌دهد آمریکا از بدو تولد اتحادیه اروپا، مهمترین شریک تجاری آن بوده است. علاوه بر حجم بالای تجارت طرفین، تراز مثبت ۱۰۰ میلیارد دلاری تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا سبب شده است که اتحادیه اروپا ناگزیر از همراهی با آمریکا در امر تجارت بین‌الملل باشد.

در مقابل طبق آمارهای تجاری، بخش عمده صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا را مواد اولیه، غیرضروری و یا با ارزش افزوده کم تشکیل می‌دهد که در نقاط دیگر جهان نیز مشتری دارد. بررسی ها نشان می‌دهد نه ایران در صادرات کالاهای غیرنفتی به بازار اتحادیه اروپا وابسته است و نه اتحادیه اروپا به واردات این کالاها از ایران وابسته است.

عقب نشینی کشورهای اروپایی از راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه ایران

مقامات اتحادیه اروپا برخلاف وعده های پیشین خود، اعلام کردند اجرایی شدن سازوکار مالی اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران به چندین ماه زمان نیاز دارد و بنابراین پیش از دور جدید تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان عملیاتی نخواهد شد.

این اقدام اتحادیه اروپا که به دنبال تمدید ۴ ماهه مهلت ایران توسط FATF اتفاق افتاده است، نشان می دهد کشورهای اروپایی عزمی جدی برای تعامل تجاری با ایران ندارند و در مقابل قصد دارند پیش از عمل به وعده های خود، امتیازات امنیتی بیشتری از ایران طلب نمایند.

همچنین به گفته دیپلمات های اروپایی، هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به دلیل ترس از تحریم های آمریکا تمایلی برای میزبانی از سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران ندارند.

بررسی های روزنامه بروکسل تایمز از مقامات و منابع آگاه اروپایی نیز نشان می دهد که وضعیت قانونی این سازوکار مالی همچنان مبهم بوده و در عمل، اقدامی برای اجرایی شدن آن از سوی اروپا صورت نگرفته است.

«سازوکار مالی ایرانی» راه بی‌خطر تعامل با اتحادیه اروپا

با این وجود بررسی ها نشان می دهد حتی در صورت طراحی سازوکار مالی توسط اتحادیه اروپا برای ایران، این امکان وجود دارد که این سازوکار در آینده همانند سوئیفت و سازوکارهای آمریکایی، به ابزار تهدیدی بر علیه ایران تبدیل شود.

بنابراین برای طراحی کانال‌های پرداختی میان ایران و اروپا و ادامه تعامل ایران با این اتحادیه، یک فرآیند معقولانه و قابل اطمینان می تواند راه اندازی سازوکار مالی غیرمتمرکز و ایرانی باشد؛ به گونه ای که ایران در این سازوکار حق حاکمیت و نظارت داشته باشد. اروپا نیز اگر جهت همکاری با ایران حسن نیت دارد و به ادامه برجام متعهد است، باید در این سازوکار فعالیت نماید.

با این مسیر، نه ایران معطّل اروپا خواهد ماند و نه مجددا پا در قراردادی خواهد گذشت که می تواند عواقب نامطلوبی برایش داشته باشد.

 انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.