۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۸۴۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ دسته: مسکن
۰

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی عصر دیروز از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در این کمیسیون خبر داد. بر این اساس پس از بررسی جزئیات طرح مذکور و اعمال اصلاحات آن، برای مراحل بعدی اقدام خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن با محوریت مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی روز گذشته در جلسه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تصویب کلیات این طرح خبر داد.

تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در کمیسیون اقتصادی

دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفت: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن با اهدافی مانند جلوگیری از سفته بازی در بازار مسکن، کنترل قیمت ها و ایجاد پایه مالیاتی در کمیسیون اقتصادی بررسی و تصویب شده است و به زودی بررسی اجزا و ابعاد این طرح در کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار می گیرد.  

گفتنی است این طرح با الحاق به قانون مالیات های مستقیم برای ساماندهی به بازار مسکن و جلوگیری از رشد غیرمنطقی قیمت ها موثر خواهد بود. مهمترین نقطه هدف طرح مذکور که توسط اعضای کمیسیون اقتصادی طراحی شده و به امضای ۱۱۷ نماینده مجلس نیز رسیده است، سوداگران و دلالان بازار مسکن می باشند؛ یعنی کسانی که قصد استفاده مصرفی از مسکن را نداشته و تنها به دنبال کسب سود از خرید و فروش مکرر آن هستند.

خانه اصلی افراد و سازندگان مسکن از پرداخت مالیات معافند

با تصویب این طرح، از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش مسکن، ۲۰ درصد مالیات از فروشنده اخذ می شود؛ اما این مالیات بر خانه اصلی افراد اعمال نشده و هر فرد می تواند یک خانه معاف از مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشد.

به این ترتیب، تنها افرادی که از حضور در بازار مسکن قصد کسب سودهای کلان و بادآورده به قیمت افزایش بهای مسکن و متضرر شدن عموم مردم دارند، باید این مالیات را بپردازند.

لازم به ذکر است نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه به گونه ای است که مانعی برای عرضه و ساخت مسکن ایجاد نخواهد شد. سازندگان مسکن و مسکن های نوساز از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهند بود. همچنین درآمد حاصل از اخذ این مالیات صرف کمک به خرید مسکن اولی ها و تولید مسکن می شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.