۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۶۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ دسته: مسکن
۰

علوی نایب رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه طرحی برای مقابله با سوداگری و ایجاد ثبات در بازار مسکن تدوین شده گفت: افراد برای خرید بیش از یک مسکن باید مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند تا شفاف شود که چه کسانی خریدار واقعی بوده و چه افرادی دلال هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان ضرورت مقابله با فعالیت دلالان در بازار مسکن، گفت: در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از تلاطمات بازار مسکن به علت حجم بالای سوداگری در این عرصه است و عملا دلالان با افزایش تقاضا و خرید مسکن، زمینه را برای کاهش عرضه و احتکار مساکن و در نهایت افزایش قیمت این بازار فراهم می کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار کاهش دلال بازی در حوزه خرید و فروش مسکن

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعاً اعمال سیاست های مالیاتی در حوزه خرید و فروش مسکن می تواند به کاهش دلال بازی در این عرصه کمک کند، از این رو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند به کاهش تلاطمات بازار مسکن کمک شایانی نماید.

شفاف سازی حوزه مسکن با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه

وی افزود: افراد برای خرید بیش از یک مسکن باید مالیات پرداخت کنند تا مشخص شود که چه کسانی خریدار واقعی بوده و چه افرادی دلال هستند، از این رو اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به شفاف سازی حوزه مسکن کمک شایانی خواهد کرد.

علوی ادامه داد: در شرایط کنونی، کشورهای پیشرفته در عرصه مسکن دچار دلال بازی نیستند و علت آن هم اعمال سیاست های مالیاتی در بازار مسکن است و افراد به هیچ وجه توان و جرأت سوداگری در این بازار را ندارند.

مالیات ۴۰ درصدی برای سوداگران اعمال شود

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، برای افرادی که اقدام به خرید مسکن دوم یا سوم می کنند، مالیات ۴۰ درصدی اعمال می شود و این مسئله می تواند بازار مسکن را با ثبات و آرام کند.

وی افزود: اعمال مالیات ۴۰ درصدی برای خرید مکرر مسکن می تواند بسیاری از افراد را که سودای دلال بازی داشته و یا حتی به بازار مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند را از فعالیت در این عرصه باز دارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی افرادی هستند که صدها خانه را خریده و عملاً احتکار کرده اند، اما هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند که این مسئله موجب می شود که افراد فعالیت های خود را گسترده تر کنند[۱].

معافیت مردم عادی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه

گفتنی است بازار مسکن همواره دچار تلاطمات و نوسانات در حوزه قیمت و عرضه و تقاضا بوده که در این مسیر نقش سوداگران و دلالان بسیار پررنگ است، البته در این عرصه باید به جایگاه و وظایف دولت برای کنترل بازار اشاره کرد، بنابر این دولت و مجلس در زمینه اجرایی و قانون گذاری باید مسیر را برای بهبود وضعیت بازار مسکن فراهم کنند.

مسئولین اغلب کشورهای پیشرفته با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران، هزینه فعالیت های غیرمولد مانند معاملات مکرر ملک در زمان کوتاه را بالا می برند تا این افراد با توجه به به صرفه نبودن این بازارها، سرمایه خود را وارد بازارهای مولد مانند ساخت و ساز مسکن کنند.

هدف از این کار رونق دادن به بازار مسکن با توجه به رشد ساخت و ساز و به تبع عرضه بیشتر این کالای مصرفی به مردم و صاحب خانه شدن اقشار ضعیف جامعه است. همچنین این اقدام منجر به کاهش نوسانات قیمتی خواهد شد؛ بنابراین سازندگان با سود متعارف به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با تغییرات شدید قیمتی به یکباره ورشکسته یا ثروتمند نمی شوند.

لازم به ذکر است در حال حاضر طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و مستضعف، با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس اعلام وصول شده و با موافقت با کلیات آن در کمیسیون‌های اقتصادی و عمران، ‌جزئیات آن در حال بحث و بررسی است.

در متن طرح ارائه شده خانه اصلی افراد از پرداخت مالیات معاف است. همچنین معافیت مسکن به تعداد اعضای خانوار لحاظ شده است؛ بنابراین اغلب مردم عادی مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند و در آن سوداگران مورد هدف قرار گرفته‌اند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت کد خبر: ۴۰۷۶۰۷

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.