۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۶۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس جمهور ژاپن و نخست وزیر هند اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه جدیدی میان خود به ارزش ۷۵ میلیارد دلار نموده اند. هدف از این پیمان تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و ثبات دهی به بازارهای مالی دو کشور است. این پیمان بزرگترین پیمان پولی به لحاظ ارزش است که تاکنون منعقد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس جمهور ژاپن و نخست وزیر هند در دیدار با یکدیگر اقدام به امضای توافقنامه ای برای انعقاد یک پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۷۵ میلیارد دلار میان خود نموده اند. این پیمان پولی گام بزرگی میان دو کشور برای حذف دلار از تبادلات مالی است.

این پیمان پولی در بازدید نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از ژاپن به امضا رسیده است و علاوه بر تسهیل تجارت به بازارهای سرمایه و نرخ ارز در کشور هند ثبات خواهد بخشید. این توافقنامه همچنین دستیابی به سرمایه خارجی مورد نیاز هند را نیز تسهیل خواهد کرد.

حذف دلار از ۱۵۰ میلیارد دلار تجارت میان هند و ژاپن

پیمان پولی امضا شده میان هند و ژاپن نسبت به پیمان پولی که در سال ۲۰۱۵ میان دو کشور منعقد شده است، افزایش ارزش ۵۰ درصدی داشته است. درحال حاضر این پیمان پولی بزرگترین پیمان امضا شده به لحاظ ارزش میان کشورهاست.

لازم به ذکر است چنانچه هرکدام از کشورهای هند و ژاپن، ۷۵ میلیارد دلار از تجارت خود با کشور دیگر را از طریق ارزهای ملی انجام دهند، در مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار از تقاضای دلار در هردو کشور کاهش می یابد.

پیمان پولی دوجانبه ژاپن و هند، دومین پیمان پولی میان کشورهای آسیایی، پس از اقدامات تعرفه ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال میلادی جاری است.

هفته گذشته نیز چین و ژاپن پیمان پولی دوجانبه ای به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به منظور افزایش ثبات اقتصادی و فعالیت های تجاری به امضاء رساندند.

پیمان پولی توافقی است که در آن نیازی به استفاده از نظام دلاری جهت انجام مبادلات تجاری نیست و کشورهای طرف پیمان با شکل دهی سازوکارهایی از ارزهای ملی خود به جای دلار استفاده می کنند.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/lHCjy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.