۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۷۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ دسته: انرژی
۰

زنگنه با بیان اینکه هر اقدامی در زمینه بنزین در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت و عدم وابستگی به واردات در دستور کار قرار می گیرد، گفت: بنای دولت بر این نیست که قیمت بنزین را افزایش دهد اما بحث احیای کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین به‌طور جدی مطرح است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای قرارداد «طرح توسعه حمل‌‌ونقل ریلی درون‌شهری (جابه‌جایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلان‌شهر دیگر» اظهار داشت: درباره سهمیه‌بندی بنزین یا احیای کارت سوخت به‌طور جدی بحث است اما بنای دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست.

وی افزود: البته برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت مطرح است.

احیای کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین جدی است

وزیر نفت با ابراز اینکه «در حال حاضر بیشتر بحث‌ها در مورد بنزین است زیرا گازوئیل وضعیت پیچیده‌تری دارد»، گفت: «بحث احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی برای بنزین به‌طور جدی مطرح است.»

وی افزود: بنای دولت بر این نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد اما می‌خواهد برای کسانی که بیشتر از سهمیه، بنزین مصرف می‌کنند، فکری بکند. انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت و عدم وابستگی به واردات است.

وزارت نفت مخالف احیای کارت سوخت نیست

این عضو کابینه دولت در خصوص میزان قاچاق سوخت گفت: همه اعداد و ارقامی که در مورد قاچاق سوخت اعلام می‌شود، حدس و گمان است و این‌که گفته می‌شود وزارت نفت مخالف احیای کارت سوخت است، دروغی مانند دیگر دروغ‌های رسانه‌نماهاست.

وی ادامه داد: زمان احیای کارت سوخت مشخص نیست، اما اگر کارت سوخت احیا شود برای همه کشور است.[۱]

مواضع متناقض وزارت نفت در خصوص کارت سوخت

این اظهارات زنگنه در حالی مطرح شده است که  از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به دلایلی مانند «اتلاف وقت مردم در زمان سوخت گیری» و با تک نرخی شدن بنزین، استفاده از کارت سوخت از حالت الزامی خارج شد و حتی مسئولین دولت برای حذف آن تلاش کردند.

با این حال سال گذشته، مجلس شورای اسلامی، ضمن اصلاح ماده (۱) قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی را الزامی دانست و از حذف آن ممانعت کرد.

پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ این قانون توسط رئیس جمهور، سخنگوی شرکت پالایش و پخش اعلام کرد که با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد و مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. [۲]

با اینحال با وجود گذشت حدود یکسال از تصویب و ابلاغ این قانون، هیچگاه زمان دقیق از سرگیری استفاده از کارت سوخت مشخص نشده است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم، کد خبر: ۱۸۶۲۴۷۹

[۲] مسیر اقتصاد، کدخبر: ۷۰۱۱۰

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.