۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۰۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و ژاپن در نظر دارند پیمان پولی دوجانبه میان خود را با افزایش مبلغ ۱۰ برابری تمدید نمایند. بدین ترتیب تجارت میان دو کشور بدون نیاز به دلار و به وسیله ارزهای ملی انجام خواهد گرفت. این اقدام گام مهمی برای پایان دادن به سلطه دلار و دخالت های آمریکا در سیستم تجارت جهانی خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد رؤسای جمهور چین و ژاپن در نظر دارند در دیداری که در هفته جاری با یکدیگر خواهند داشت پیمان پولی دوجانبه میان خود را اصلاح و تمدید نمایند. این پیمان اقدامی ضروریست برای اطمینان از اینکه تجارت بین دو اقتصاد بزرگ آسیا با وجود سیاست های غیرمتعهدانه آمریکا، باثبات بماند.

از طرفی انعقاد این پیمان پولی دوجانبه به وضوح گام مهمی در جهت نابودی سلطه دلار است که چندین دهه در نظام مالی بین المللی حاکم بوده است.

تمدید پیمان پولی میان چین و ژاپن تا سقف ۳۰ میلیارد دلار

طبق اخبار منتشر شده احتمالاً این پیمان پولی در حدود ۳ هزار میلیارد ین (معادل حدود ۳۰ میلیارد دلار) خواهد بود که تحت این توافق بانک های مرکزی دو کشور مجاز به معامله از طریق ارزهای ملی خود و حفاظت از خود در صورت بروز بحران مالی خواهند شد.

این بدان معنی است که توافقنامه جدید به میزان ۱۰ برابر بیشتر از توافق ۳ میلیاردی پیشین میان دو کشور خواهد بود که در سال ۲۰۱۳ به دلیل مشکل در روابط دو کشور منقضی شده بود.

به نظر می رسد احیاء دوباره پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور چین و ژاپن بعد از چندین سال، واکنشی به اقدامات اخیر ترامپ در زمینه جنگ های تجاری است.

اگر دو اقتصاد بزرگ آسیایی بتوانند مجدداً پیمان پولی دوجانبه میان خود را راه اندازی کنند، سناریوی تجارت منطقه ای امیدوارکننده تر خواهد بود و کل سیستم تجارت جهانی توسعه خواهد یافت.

چارچوب فعلی تجارت که تحت تأثیر دلار آمریکا قرار دارد، باید با اقدامات کشورهایی از قبیل چین و ژاپن که به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند، بازمعماری شود.

این اقدام برای چین نیز بسیار مهم است که تجارت خارجی اش به وسیله ارزهای خارجی انجام می شود. با ابتکاراتی از قبیل پیمان پولی بین چین و ژاپن این امکان فراهم می شود که استفاده از یوآن در مقیاس جهانی فراهم شود و سلطه جهانی دلار از بین برود و به دنبال آن قدرت آمریکا برای تضعیف سیستم تجارت جهانی نیز کاهش یابد.

منبع: گلوبال تایمز yon.ir/NyLeQ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.