۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۳۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

دومنیک استفنز اقتصاددان ارشد نیوزیلندی طی پژوهشی به بررسی تاثیرات مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن در کشور نیوزلند پرداخته است. طبق این پژوهش اعمال مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ۱۰ درصد در نیوزیلند موجب کاهش ۱۰.۹ درصدی قیمت مسکن و افزایش ۵.۵ درصدی تعداد واحدهای مسکونی اجاره ای می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد دومنیک استفنز[۱] اقتصاددان ارشد موسسه وست پک[۲] اعتقاد دارد که اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در نیوزیلند قیمت مسکن را ۱۰ تا ۱۱ درصد کاهش می دهد.

تاثیر ساختار مالیاتی بر قیمت مسکن

استفنز گفت: گروه کاری مالیات نیوزیلند، با در نظر گرفتن آینده سیاست مالیاتی، به بررسی این مساله می‌پردازد که آیا ساختارهای مالیاتی مختلف می‌توانند بر قیمت خانه تاثیر بگذارند یا خیر؟ استفنز ادامه داد: مسلما ساختارهای مالیاتی بر قیمت خانه تاثیرگذار خواهند بود.

در همین راستا او تجزیه و تحلیلی ارائه داده است که چگونه بازار املاک به طیفی از تغییرات احتمالی پاسخ می دهد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در نیوزیلند

بر اساس این پژوهش، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ۱۰ درصد، قیمت مسکن را تا ۱۰.۹ درصد در مقایسه با عدم اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش می دهد.
این مسئله لزوما به معنای کاهش شدید و یکباره ۱۰.۹ درصدی قیمت خانه نیست، بلکه بدان معنی است که قیمت مسکن در مقایسه با سایر عوامل تاثیرگذار برای خرید آن مانند درآمد مردم، رشد کمتری خواهد داشت. در واقع بازار مسکن از ثبات بیشتر و عدم جهش قیمتی برخوردار خواهد شد.

افزایش جذابیت سوداگری درصورت مشمول مالیات نبودن املاک

در نیوزیلند از سرمایه گذاری در املاک نسبت به سایر سرمایه گذاری ها مالیات کمتری گرفته می شود. اختلاف میزان مالیات سرمایه گذاری در بانک ها و سهام شرکت ها (سرمایه های مولد) با سرمایه گذاری در املاک (سرمایه گذاری غیرمولد) در حدود ۳۰ درصد است.

این قضیه عمدتا به این علت است که درآمد حاصل از سرمایه گذاری های مولد مشمول مالیات می شود، در حالیکه عایدی حاصل از سرمایه در حوزه املاک، مالیاتی ندارد. سرمایه گذاری های مولد به شدت مالیات می پردازند و در مقابل، سرمایه گذاری و سوداگری در ملک که راه آسان تری برای کسب درآمد و عایدی بیشتر است، هیچ گونه درآمد مالیاتی نصیب دولت نمی کند و بدون مالیات است.

افزایش ۵.۵ درصدی تعداد واحدهای مسکونی اجاره داده شده در اثر اجرای CGT

هم چنین بر اساس این پژوهش در اثر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، تعداد واحدهای مسکونی که اجاره داده می شوند افزایش ۵.۵ درصدی خواهند داشت. چنانچه این اتفاق نیفتد، قیمت مسکن به دلیل افزایش عرضه کاهش خواهد یافت و متقاضیان راحت تر می توانند مسکن تهیه و خریداری کنند.

مالیات بر املاک[۳] ۰.۵ درصدی که به صورت سالانه و بر روی ارزش ملک و بدون نیاز به فروش آن وضع می شود نیز می تواند تاثیر مشابه مالیات بر عایدی سرمایه ۱۰ درصدی هنگام فروش را داشته باشد. این مسئله در حالی است که مالیات بر زمین ۱ درصدی تاثیر ناچیزی خواهد داشت.

ورود تقاضای واقعی با کاهش جذابیت سوداگری

مالیات بر عایدی سرمایه مانند اهرمی خواهد بود که جذابیت سرمایه گذاری غیرمولد در املاک را کاهش می دهد. از این رو سوداگران ورود کمتری به بازار خواهند داشت و تقاضاکنندگان واقعی قدرت خرید مسکن را پیدا خواهند کرد. البته مشخص نیست که قیمت مسکن تا چه میزانی باید کاهش یابد تا تقاضای واقعی بتواند وارد بازار شود.

پینوشت:

[۱] Dominick Stephens

[۲] Westpac

[۳] Property Tax

منبع: خبرگزاری استاف نیوزلند yon.ir/LahJ9

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.