۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۵۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ دسته: مالیات
۰

نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اصل قانون مالیات بر عایدی سرمایه مورد مناقشه نیست، گفت: اخذ این مالیات به راه اندازی سامانه نیاز ندارد و زیر ساخت این مالیات به صورت دیگری فراهم خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد نرگس رزبان رئیس گروه اقتصادی و مالی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با حضور در برنامه جمعه شب ۲۷ مهر ماه مناظره با بیان اینکه ساختار نظام مالیاتی در کشور و به خصوص مسکن بدون شک نیازمند اصلاح و کارآمدسازی است گفت: تا زمانی که گرفتن مالیات در کشور نظام‌مند نشود، عملاً سیاست های تشویقی نمی‌تواند به بهبود شرایط مسکن در کشور موثر باشد.

اصل قانون مالیات بر عایدی سرمایه مناقشه ندارد

رزبان گفت: اصل قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در دنیا استفاده می شود و در تمام بازار های غیرمولد کارکرد دارد، مورد مناقشه جدی نیست.

نماینده وزارت راه و شهرسازی افزود: مفهوم‌پردازی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن و آثار و نتایج آن نیاز به تامل دارد؛ بنابراین طرح پیشنهادی مجلس با این شکل و ترتیبات که مخاطبین را دسته بندی کرده در بحث سوداگری مسکن، نمی‌تواند آثار مثبت و مورد انتظار را تحقق بخشد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیازمند اصلاحات است

وی با بیان اینکه ساختار مسکن در اقتصاد کشور شرایط خاص خود را دارد و متفاوت از سایر کشورها است اضافه کرد: بر همین اساس طرح‌ها و سیاست‌ها باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور تدوین و اجرایی شود.

رزبان ادامه داد: به طور کلی عقیده ما بر این است که اجرای این طرح آثار رفع سوداگری و تبعیض یا باز توزیع درآمد را نخواهد داشت و قطعا این طرح نیازمند اصلاحات جدی است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمتی که در مسکن اتفاق می افتد عوامل مختلف دارد گفت: این افزایش ناشی از تورم، بازسازی و طرح های توسعه شهری است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سفته بازی در مسکن به دو قسمت تقسیم می شود گفت: یک سفته بازی بلند مدت داریم که خیلی به آن معنا سوداگری نیست و افراد ملک اضافه ای را خریداری کرده و به بازار اجاره عرضه می کنند و در بلند مدت بفروش می رسانند و در مورد دیگر کسانی هستند که در کوتاه مدت سوداگری انجام می دهند که باید مالیات آن ها با نرخ های متفاوت با بلند مدت در نظر گرفته شود.

مالیات خاصیت ضد تورمی دارد

رزبان افزود: مالیات ابزار کنترل تورم نیست اما خاصیت ضد تورم را دارد؛ بنابراین با قاطعیت نمی توان گفت که این مالیات که تنها در بخش مسکن گرفته می شود می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: انتقال بار مالیاتی را نیز باید در نظر گرفت؛ زیرا قطعاً این اتفاق خواهد افتاد اما اینکه چه قدر، بستگی به عرضه و تقاضا بازار مسکن خواهد داشت.

رئیس گروه اقتصادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در کشورهای دیگر دنیا که این قانون را اجرا کردند، چرخه سرمایه گذاری به صورت واحد دیده می شود؛ یعنی اگر زیان سرمایه در نقطه ای اتفاق بیفتد با سودی که افراد در بازار دیگر کسب کرده اند با هم دیگر دیده می شود اما در این طرح به اینصورت نیست.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به راه‌اندازی هیچ سامانه‌ای نیاز ندارد

رزبان درباره زیرساخت های لازم و استفاده از سامانه املاک برای استفاده در این طرح نیز گفت: سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حال راه اندازی و جمع آوری اطلاعات لازم است؛ اما نکته ای که باید بیان کرد این است که این سامانه الزامی برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیست و زیر ساخت این مالیات به صورت دیگری فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.