۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۴۷۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

کشور روسیه در نظر دارد با تقویت پیام رسان مالی خود با نام SPFS، قدرت اعمال تحریم های آمریکا که از طریق بستر سوئیفت انجام می شود را کاهش دهد. در این راستا تاکنون ۴۱۶ شرکت بزرگ روسیه به پیام رسان داخلی این کشور متصل شده اند و اکنون مقامات روسیه شرایط پیوستن بانک های خارجی به این سیستم را نیز فراهم آورده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام مقامات کشور روسیه، در آینده نزدیک بانک های خارجی نیز قادر خواهند بود به عنوان بخشی از شبکه انتقال پول، خدمات جایگزین سیستم سوئیفت را از این کشور دریافت نمایند.

این درحالیست که هم اکنون بسیاری از بانک های داخلی روسیه به سیستم جایگزین سوئیفت این کشور پیوسته اند و پیش از این مقامات روسیه اعلام کرده بودند قطع دسترسی به سوئیفت مشکلی در تبادلات مالی آن ها ایجاد نخواهد کرد.

SPFS روسیه جایگزین سوئیفت در پیام رسانی تبادلات مالی بین‌المللی

در این رابطه اُلگا اسکروبوگاتاوا[۱] معاون اول رئیس بانک مرکزی روسیه بیان داشت: «بانک های خارجی در سال جاری میلادی شروع به عضویت شبکه پیام رسان داخلی روسیه خواهند نمود».

پیش از این، مقامات کشور روسیه اظهار کرده بودند قصد دارند شرایط را به نحوی فراهم نمایند که بنگاه های خارجی بتوانند از طریق بکارگیری سیستم های پرداخت جایگزین، به تعامل با شرکت های روسیه بپردازند.

از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ نیز، ۴۱۶ شرکت روسیه از جمله نفت گازپرم و روس نفت به سیستم پیام رسان مالی SPFS متصل شده اند.

مانع بالقوه روسیه برای جایگزینی پیام رسان مالی خود با سوئیفت به نگرانی بانک های سایر کشورها به وقایع سال ۲۰۱۴ بازمی گردد؛ در آن زمان اتحادیه اروپا و آمریکا اولین دور تحریم های بین المللی را به دلیل آنچه مداخله در بحران اوکراین و الحاق کریمه توسط روسیه خوانده شده بود، علیه مسکو اعمال کردند.

آمریکا از سوئیفت برای اعمال قدرت تحریمی بهره می برد

این در حالی است که سوئیفت اعلام کرده است که در مناقشات سیاسی بی طرف می ماند. اما علیرغم این ادعا، گزارشاتی مبنی بر اعمال قدرت آمریکا برای جلوگیری از انجام معاملات اقتصادی از طریق سوئیفت وجود دارد.

در سال ۲۰۱۲، روزنامه دانمارکی برلینگسکی[۲] نوشت که مقامات کشور آمریکا موفق به مصادره پول انتقال یافته یک بازرگان دانمارکی به یک بانک آلمانی برای دسته ای از سیگارهای کوبایی تحریم شده ایالات متحده شده است. این معامله با دلار آمریکا انجام شده بود که به واشنگتن اجازه مسدود سازی آن را داد.

سوئیفت یک شبکه مالی است که ارزش بالایی را در انتقالات بین المللی برای اعضای خود در سرتاسر جهان فراهم می کند. مرکز اصلی این پیام رسان مالی در کشور بلژیک بنا نهاده شده است اما هیئت مدیره آن متشکل از مدیران بانک های مطرح سراسر جهان است که عمدتا اروپایی و آمریکایی هستند. بانک های آمریکایی تحت نظر قوانین فدرال آمریکا عمل می کنند و این مسئله قدرت اثرگذاری دولت این کشور بر تصمیمات سوئیفت را افزایش داده است.

سوئیفت در حال حاضر بیشترین پیام های بین بانکی را پشتیبانی می کند به گونه ای که بیش از ۱۱ هزار نهاد مالی از بیش از ۲۰۰ کشور به آن متصل هستند. اما در طول سال های اخیر و درپی گسترش تحریم های یکجانبه، تمایلی بیشتر کشورها به تبادلات دوجانبه به جای جهانی شدن و همچنین ظهور فناوری هایی همچون بلاک چین، سیستم های جایگزین سوئیفت در مسیر توسعه قرار گرفته اند.

پینوشت:

[۱] Olga Skorobogatova

[۲] Berlingske

منبع: راشاتودی yon.ir/aQ2ec

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.