۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۰۶۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام اداره آمار کشاورزی عراق، سطح زیر کشت گندم در این کشور طی سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود میزان تولید این کشور ۲۷ درصد کمتر از سال گذشته باشد. علاوه بر این قیمت گندم در این کشور بر اساس درجه کیفی آن از ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان تعیین شده است. افزایش نیاز وارداتی عراق به گندم و بالاتر بودن قیمت آن در مقایسه با بازار ایران، احتمال قاچاق گندم از ایران به این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق یکی از کشورهای همسایه ایران با جمعیت حدود ۳۷ میلیون نفری اقتصاد وابسته به نفت دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و بحران های نظامی پیش آمده، در زمینه افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه است.

اداره آمار کشاورزی عراق اخیرا با انتشار گزارشی با اشاره به وضعیت تولید محصولات کشاورزی نظیر جو و گندم در این کشور از کاهش سطح زیر کشت این محصولات ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش از عوامل مهم کاهش سطح زیر کشت این محصولات می توان به گسترش خشکسالی و طوفان های ناشی از آن اشاره کرد.

عراق کشوری وابسته به واردات گندم 

بر اساس گزارش های جهانی، عراق سالیانه حدود ۴ و ۱ میلیون تن گندم و جو تولید می کند که طی سال های گذشته رشد تولید گندم مثبت و تولید جو منفی شده است.

از سویی دیگر میزان واردات جو این کشور طی سال های گذشته حدود  ۵ هزار تن و گندم نیز حدود سه میلیون و ششصد هزار تن بوده است.

به عبارت دیگر با توجه به مصرف حدود ۲۰۰ هزار تنی جو در این کشور، عراق کشوری خودکفا در تولید جو محسوب می شود. اما با توجه به مصرف ۷ میلیون تنی گندم در عراق، این کشور وابسته به واردات گندم است.

افزایش نگرانی مقامات دولتی عراق به دلیل کاهش سطح زیر کشت گندم

اما در سال جاری با توجه به وضعیت آب و هوایی گزارش شده توسط اداره آمار عراق، پیش بینی می شود تولید گندم به دلیل کاهش ۲۵ درصدی سطح زیر کشت حدود ۲۷ درصد کمتر شود. همچنین تولید جو نیز به دلیل کاهش سطح زیر کشت حدود ۲۷ درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود.

بر اساس گزارش های میدانی در عراق دلیل اصلی کاهش سطح زیر کشت این دو محصول کمبود آب و عدم سرمایه گذاری مناسب دولت این کشور برای خرید تجهیزات انتقال آب بر سر مزارع عنوان شده است.

از سویی دیگر به دلیل مشکلات نظامی چند سال اخیر در عراق، اداره آمار این کشور هنوز اطلاعات چندانی از برخی از مناطق کشاورزی نظیر استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار در اختیار ندارد.

قیمت یک کیلوگرم گندم در عراق ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است

اما کاهش سطح زیر کشت و تولید گندم در عراق موجب شده است تا قیمت خرید گندم در عراق افزایش قابل توجهی داشته باشد و به چندین برابر قیمت های جهانی نیز برسد.

به عبارت دیگر دولت عراق با توجه به ۳ نوع درجه کیفی مختلف گندم، قیمت این محصول را در حدود ۳۵۴ تا ۴۷۲ دلار برای هر تن برآورد کرده است. بر این اساس قیمت گندم درجه ۱، ۲ و ۳ به ترتیب برابر با ۴۷۲، ۴۰۴ و ۳۵۴ دلار تعیین شده است. این درحالیست که در حال حاضر قیمت های جهانی این محصول در حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دلار است.

به عبارت دیگر قیمت هر کیلوگرم گندم در کشور همسایه ایران با توجه به شرایط نرخ ارز و مبنا قرار دادن نرخ فعلی ارز در سامانه نیما(۸ هزار تومان) از ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش احتمال قاچاق گندم به دلیل تفاوت قمیت گندم در ایران و عراق

تفاوت قیمت گندم در دو کشور همسایه ایران و عراق منجر به ایجاد پدیده قاچاق گندم خواهد شد؛ چرا که قیمت هر کیلوگرم گندم در ایران در حال حاضر ۱۳۰۰ تومان است.

به عبارت دیگر قاچاقچیان گندم با جابه جایی این محصول از مرزهای ایران به عراق، میتوانند آن را به دو برابر قیمت به دولت این کشور بفروشند. برای جلوگیری از این اقدام لازم است قیمت گندم در ایران نیز متناسب با افزایش قیمت های تولید افزایش یابد تا انگیزه قاچاق گندم به عراق از بین برود و خودکفایی محقق شده در زمینه تولید گندم در سال های اخیر محفوظ بماند.

منابع:

اسکیدو yon.ir/txM07

کشاورزی موفق yon.ir/PV9OR

ایندکس موندی yon.ir/chShK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.