۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۳۰۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

شرکت ملی نفت ایران در اقدامی قابل تمجید اعلام کرد که تا پایان مهر ماه، اقدام به عرضه و فروش یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی خواهد کرد. با توجه به مفاد اطلاعیه منتشر شده، بالا بردن سهم ریال در خرید نفت و همچنین قیمت‌گذاری منصفانه برای بخش خصوصی، در موفقیت این طرح موثر است.

به گزارش مسیر اقتصاد پیش اطلاعیه فروش نفت در بورس انرژی در هفته گذشته منتشر شد که در آن به سهم ۲۰ درصدی ریال در خرید نفت اشاره شده بود.

در همین زمینه در بند ۱۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به ایجاد تنوع در روش های فروش نفت و همچنین مشارکت دادن بخش خصوصی در آن اشاره شده است که این اقدام در راستای اجرا و تحقق این بند به حساب می آید.

عرضه و فروش ریالی نفت در بورس، اقدامی مثبت و رو به جلو در جهت مقابله با تحریم ها و همچنین متنوع کردن روش های فروش نفت است. اما با وجود اینکه اصل اجرای این اقدام بسیار مثبت ارزیابی می شود، بایستی با در نظر گرفتن نکاتی که موجب تسهیل در سازوکار عرضه و فروش نفت در بورس می گردد، از نافرجام ماندن این طرح جلوگیری شود.

عرضه ۱۰۰ درصد ریالی عامل موفقیت طرح فروش نفت در بورس

در پیش اطلاعیه مذکور به این نکته اشاره شده است که ۲۰ درصد از مبلغ فروش نفت، قابلیت استفاده از ریال را دارد؛ در حالی که در هفته های گذشته از جانب وزیر نفت مطرح شده بود که این عرضه به صورت تماما ریالی خواهد بود اما در مصوبه شورای هماهنگی قوا، این عدد به ۲۰ درصد ریالی تقلیل پیدا کرده است.

پایین آوردن سهم ریال به ۲۰ درصد و اصرار بر لزوم آوردن ۸۰ درصد از سهم فروش نفت به صورت ارزی، علاوه بر اینکه به سختی های موجود در فرآیند خرید نفت می افزاید، ممکن است به دلیل تحریم های مالی و بانکی، استفاده از این شیوه را غیر فعال کرده و موجب عدم استقبال و یا شکست طرح در خصوص بازپرداخت پول نفت گردد.

در حالی که اگر همین فروش به صورت ریالی انجام شود، مشکلی در نقل و انتقال آن وجود نخواهد داشت. نکته قابل توجه اینجاست که اگر فردی بخواهد مجددا در جریان خرید نفت قرار بگیرد، بایستی ریال استفاده کند و برای این منظور، ناچار بایستی دلار های خود را به روش های مختلف در کشور به ریال تبدیل کند که در هر صورت نیت وزارت نفت برای ورود ارز حاصل از صادرات نفت به کشور، محقق خواهد شد.

به داخلی ها نیز همانند خارجی ها تخفیف داده می شود؟

ابهام دیگری که در خصوص عرضه نفت در بورس وجود دارد، در خصوص قیمت مبنا در خرید نفت است. در حالی که به دلیل شرایط تحریمی، تخفیف های بعضا قابل توجهی برای فروش نفت به مشتریان خارجی داده می شود، سوال اینجاست که چرا نباید همین تخفیف را به بخش خصوصی داخلی داد.

چراکه مسلما هر عقل سلیمی می پذیرد که در انتخاب بین به فروش نرفتن نفت و یا عرضه نفت با تخفیف جهت تثبیت فروش نفت و مقابله با تحریم، بایستی مورد دوم را انتخاب کرد.

در هر صورت بحث قیمت نیز یکی دیگر از مسائلی است که می تواند فروش نفت در بورس را با چالش مواجه کند و به دلیل بالا بودن قیمت مبنا، با استقبال بخش خصوصی مواجه نشده و کلیت طرح را با شکست مواجه کند.

بنابراین بایستی با بلندنظری و در نظر گرفتن همه شرایط و اقتضائات موجود، زمینه موفقیت طرح عرضه و فروش نفت در بورس را ایجاد کرد. طرحی که در صورت اجرای موفق آن، می تواند در کوتاه مدت و میان مدت، مشکل تحریم فروش نفت کشور را برطرف گرداند.

البته در کنار این طرح، مسیر بی اثر کردن تحریم نفتی از طریق توسعه پتروپالایشگاه ها جهت حذف خام فروشی نفت نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد تا در بلند مدت، صورت مسئله تحریم فروش نفت خام ایران، پاک شده باشد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.