۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۹۱۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ دسته: انرژی
۰

وزیر نیرو گفت: باید به اصلاح شیوه مصرف و تشویق گروه‌های پرمصرف برای گرایش به سمت رعایت الگوی صحیح مصرف توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا اردکانیان وزیر نیرو پس از جلسه روز گذشته با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارش مفصلی از عملکرد صنعت آب و برق در پیک تابستان ۹۷ در اختیار نمایندگان مردم قرار گرفت. همچنین برنامه تفصیلی پیک تابستان سال آینده در کمیسیون انرژی به عنوان همکار نزدیک وزارت نیرو ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.

تشویق‌ گروه‌های پرمصرف به رعایت الگوی صحیح مصرف

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیش‌بینی و برنامه ریزی‌های ما حاکی بر این است که شرایط آبی مشابه سال آبی گذشته خواهیم داشت؛ بنابراین از این حیث باید به اصلاح الگوی مصرف و تشویق گروه‌های پرمصرف برای گرایش به سمت رعایت الگوی صحیح مصرف توجه جدی داشته باشیم.

اردکانیان تاکید کرد: در این زمینه برای حل مشکلات پیش‌رو نیازمندی‌های قانونی وجود دارد که قول مساعد از سوی اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای همکاری در این رابطه داده شد.

وزیر نیرو در پایان گفت: امیدواریم در فرصت‌های پیش‌رو بتوانیم نتایج صحبت‌های مطرح شده امروز را در قالب مواد قانونی و یا سازوکار‌های دیگر به سرانجام برسانیم.[۱]

موافقت مجلس با جریمه مشترکین پرمصرف

گفتنی است در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

چندی بعد این کمیته با انتشار گزارشی سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شد.[۲]

به دنبال انتشار این گزارش، در دو ماه گذشته مسئولین وزارت نیرو  به دنبال ارائه الگویی برای کنترل مشترکین پرمصرف بوده اند که سرانجام به طرحی در این زمینه در قالب برنامه ۰،۹۸ منجر شد.

هرچند که تاکنون جزئیات دقیقی از این برنامه در رسانه ها مطرح نشده است، اما وزیر نیرو چندی قبل طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی را در قالب برنامه ۰.۹۸ به منظور صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاواتی برق در تابستان ۹۸ به هیات دولت ارائه کرد که تاکنون خبری مبنی بر تصویب یا رد آن منتشر نشده است.[۳]

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو/پاون، کد خبر: ۷۲۷۳۹

[۲] مقاومت نیوز، کدخبر: ۶۰۸۳۱

[۳] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۵۰۷۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.