۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۶۶۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ دسته: پول و بانک، مبارزه با پولشویی
۰

نمایندگان مجلس با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه به لایحه عضویت ایران در کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم رای مثبت دادند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران باید قواعد گروه ویژه اقدام مالی بین المللی یا همان FATF را نیز رعایت کند و طبق آن، اطلاعات مالی و بانکی خود را در اختیار این کارگروه قرار دهد. با وجود مخالفت رهبر انقلاب با نفس عضویت ایران در چنین معاهداتی و علیرغم داشتن اختیارات لازم، اما ایشان نظر خود را بر نمایندگان مجلس تحمیل نکرده و طی نامه‌ای، تصمیم گیری در خصوص این موضوع را به وکلای ملت سپردند.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس به کلیات و جزئیات لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا CFT رای مثبت دادند.

نمایندگان مجلس با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه به این لایحه رای مثبت دادند. پیش از این رای گیری، نمایندگان به عدم افشای لیست رای دهندگان به لایحه رای داده بودند.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران باید قواعد گروه ویژه اقدام مالی بین المللی یا همان FATF را نیز رعایت کند و طبق آن، اطلاعات مالی و بانکی خود را در اختیار این کارگروه قرار دهد.

آثار عضویت در کنوانسیون CFT

یکی از آثار مهم عضویت در کنوانسیون CFT و قبول قواعد FATF، شفاف شدن مبادلات ایران در داخل و خارج با کشورها و نهادهای مختلف است؛ اما از آنجا که بعضی تعاریف مهم از جمله تروریسم بین ایران و کشورهای جزو این پیمان یکی نیست، قبول چنین لایحه ای ممکن است به توسعه تحریم ها بیانجامد.

ابوترابی نماینده مجلس در این زمینه گفته است: در صورتی که FATF تصویب شود و به آن بپیوندیم، ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مثل سردار قاسم سلیمانی، صدا و سیما، هواپیمایی ماهان و … مشمول قوانین FATF و ارائه خدمات مالی و بانکی حتی توسط بانک های داخلی نیز به آنها ممنوع می شود.

بنابراین ضروری است دولت و مجلس برای این مهم تدابیر لازم را بیاندیشند. به عقیده و ادعای دولت، بانک های خارجی به دلیل عدم عضویت ایران در FATF از تعامل با بانک های ایرانی سر باز می زنند؛ لذا این انتظار وجود دارد تا با این اقدام، مسیر ارتباط بانک های ایرانی با بانک های خارجی هموار گردد. هرچند تا پیش از این، گزارشی رسمی مبنی بر این مسئله وجود نداشته است.

تصویب لایحه CFT توسط مجلس تجربه‌ای دیگر برای ملت ایران

پیش از این رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای ۳۰ خردادماه سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس در خصوص معاهدات بین المللی فرموده بودند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟

ایشان افزودند: همانگونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد، اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن‌ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

اما در جلسه علنی امروز، لاریجانی رئیس مجلس نامه ای در قالب استعلام از دفتر رهبر انقلاب را به شرح زیر قرائت نمود: در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به‌دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.

با این وجود، همانگونه که از منش و رویکرد رهبر انقلاب پیش از این نیز مشخص بود، ایشان در این موضوع نیز تنها به توصیه بسنده کرده و علیرغم داشتن اختیارات لازم، نظر خود را در فرآیند تصمیم گیری نمایندگان مجلس دخیل نکردند؛ تا از این مسیر، فهم و بصیرت عمومی ملت ایران و مسئولین افزایش یابد. در ماجرای برجام نیز ایشان با وجود مخالفت و نظری خلاف نظر نمایندگان مجلس و مسئولین دولت، اجازه بررسی این مهم در مجلس و مذاکره به دولت را دادند.

در واقع این انتظار که ایشان در پاسخ به استعلام مجلس در چنین مسائلی تصمیم گیری کنند، انتظاری خلاف رویکرد رهبری و مردم سالاری دینی است. پاسخ چنین استعلاماتی نیز پیش از پاسخ مشخص بوده و استعلام کنندگان نیز واقف به کاری که انجام می دهند، هستند.

لذا هرچند کارشناسان مختلف پیوستن ایران به این کنوانسیون را خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران دانسته و مسیرهای بهتری برای تعاملات بانکی پیشنهاد داده اند، اما این تصمیم مجلس برخلاف نظرات کارشناسی و منافع ملی و امنیتی کشور، بار دیگر تجربه ای برای ملت ایران خواهد بود؛ همانطور که در برجام نیز تجربه ای بزرگ برای ملت ایران حاصل شد.

با این حال، لایحه مصوب مجلس باید برای شورای نگهبان ارسال شود و این شورا نظر نهایی را در این خصوص خواهد داد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.