۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۴۶۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ دسته: بازار ارز، پول و بانک
۰

بررسی ها حاکی از آن است که بانک مرکزی از دیروز، برای حضور فعال در بازار ارز برنامه ریزی کرده است و به عنوان پایلوت، اولین اقدام خود را با عرضه ۳۰ میلیون دلاری در بازار انجام داده است. این اقدام اصلی ترین دلیل کاهش نرخ ارز بوده است که با توجه به ذخایر ارزی بانک مرکزی، امکان ادامه آن وجود داشته و باید با اصلاحاتی استمرار داشته باشد.

مسیر اقتصاد/ پس از چندین هفته افزایش مستمر نرخ ارز، دیروز برخلاف انتظارات فعالان بازار، نرخ ارز روند نزولی شدیدی به خود گرفت.

قیمت دلار از کانال ۱۸ و ۱۹ هزار تومانی این هفته، دیروز وارد کانال ۱۴ و ۱۵ هزار تومانی شد تا خریداران خرد ارز را به صف فروش برگرداند و دلالان و سوداگران را با ابهام مواجه نماید.

آثار کاهش نرخ ارز

کاهش نرخ ارز دلایلی دارد و البته آثاری؛ که این دو باید از هم تفکیک شود. بازگشت خریداران خرد و دلالان و سوداگران ارز به صف فروش، نه دلیل کاهش نرخ ارز بلکه اثر آن بوده است. در واقع در بازه رشد نرخ ارز طی چند هفته اخیر، سیگنال قابل توجهی از کاهش نرخ مشاهده نمی شد تا منجر به این اتفاق گردد.

همچنین کانال های تلگرامی و فضای مجازی در تعیین نرخ نیز متاثر از همین فضا، کاهش قیمت را پوشش داده و اتفاقات بازار را گزارش کردند.

بنابراین منطقا مشخص است نه برنامه ریزی سوداگران و صاحبان ارز برای فروش و خروج از بازار و نه جریان سازی کانال های تلگرامی و فضای مجازی در کاهش قیمت، هیچکدام دلیل کاهش نرخ ارز نبوده بلکه اثر آن بوده است.

ارتباط نرخ ارز و FATF معنادار نیست

احتمال تصویب لوایح FATF یکی از دلایل ضعیفی است که بعضی رسانه ها، آن را یکی از عوامل کاهش نرخ ارز در روز اخیر عنوان کرده اند. حال آنکه ارتباط کاهش نرخ ارز و FATF مبهم بوده و بررسی های کارشناسی نشان می دهد ارتباط معناداری میان این دو متغیر وجود ندارد.

همچنین که فضای کشور و تصمیم گیران و بعضی مراجع اصلی تصمیم گیری، در خصوص تصویب FATF منفی بوده و احتمال عدم تصویب آن بیشتر از تصویب است. لذا نمی توان این را به عنوان عاملی در کاهش نرخ ارز دانست.

به طور کلی نیز تصویب FATF به عنوان یک قرارداد دیگر مشابه برجام، شاید در کوتاه مدت اثراتی داشته باشد اما در میان مدت و بلندمدت به زیان کشور خواهد بود و به نوسانات اقتصادی در آینده دامن می زند.

لذا هرچند بعضی رسانه های جهت دار، به سبب ماموریت خود قصد دارند این عامل را به عنوان عامل اصلی کاهش نرخ ارز عنوان کنند، اما پرواضح است که کاهش حدود ۳ هزار تومانی نرخ ارز در یک روز، ربط مستقیمی و حتی غیرمستقیمی به این مساله ندارد.

ورود ۳۰ میلیون دلاری بانک مرکزی به بازار عامل اصلی کاهش نرخ ارز

بررسی ها حاکی از آن است که بانک مرکزی از دیروز، برای حضور فعال در بازار ارز برنامه ریزی کرده است و به عنوان پایلوت، اولین اقدام خود را با عرضه ۳۰ میلیون دلاری در بازار ارز انجام داده است.

منابع ارزی بانک مرکزی کفایت لازم برای عرضه و مدیریت بازار را دارد و این نهاد مسئول در زمینه نرخ ارز می توان به بهترین شکل بازار را مدیریت کرده و نرخ ارز را به کمتر از ۸ هزار تومان برساند.

بنابراین، عامل اصلی و بنیادین کاهش نرخ ارز، ورود بانک مرکزی به این بازار و اقدام فعالانه بوده است. در مقابل این اقدام، دیگر عوامل اثری کمتر از ۵ درصد داشته و نمی تواند دلیل اصلی برای کاهش نرخ ارز باشد.

عامل استمرار کاهش نرخ ارز

هرچند ورود فعالانه بانک مرکزی به بازار عامل کاهش نرخ ارز بوده است، اما از آنجا که بازار آزاد ارز شفافیت نداشته و امکان مدیریت منظم آن وجود ندارد، احتمال افزایش مجدد نرخ ارز در آینده هست.

بنابراین لازم است به منظور ایجاد شفافیت و مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی یکی از سامانه های موجود مانند نیما را انتخاب و تمامی مبادلات ارزی در کشور را وابسته به آن نماید.

در واقع چه صرافان، چه مردم عادی و چه واردکنندگان و هر فردی که نیازمند ارز است، باید از طریق این سامانه درخواست خود را ثبت و ارز خود را دریافت نماید و بانک مرکزی و عرضه کنندگان نیز باید در این سامانه نقش آفرینی نمایند و ارز خود را عرضه نمایند.

به این ترتیب هم کشف قیمت منظم تر شده و هم دولت و بانک مرکزی این امکان را خواهند داشت که به صورت فعالانه و منظم بازار ارز را مدیریت کنند.

انتهای پیام/ نرخ ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.