۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۳۴۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ دسته: کشاورزی
۰

ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به تخلف در اجرای قانون خرید تضمینی گندم، گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه بر خلاف قانون، مخالف افزایش قیمت ها است.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد از لزوم اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده خبر داد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اثرات مخرب تاخیر در اعلام قیمت گندم، گفت: طی سال های اخیر به دلیل مشکلات پیش آمده در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، مشکلات فراوانی برای کشاورزان پیش آمده است.

وی بی اعتمادی کشاورزان به دولت را کوچکترین آسیب ناشی از تاخیر در اعلام قیمت و عدم تعیین صحیح قیمت ها دانست که باید توسط دولت هر چه سریعتر رفع شود.

مخالفت غیرقانونی نوبخت با تعیین صحیح و به موقع قیمت گندم

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ادامه با اشاره به اشکالات موجود در سازوکار تعیین قیمت گندم گفت:  علیرغم تاکید قانون، قیمت ها در زمان مشخص شده یعنی اول مهر هر سال اعلام نمی شود.

ایمانی ادامه داد: با وجودی که قانون وظیفه قیمت گذاری را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده است اما برخی دیگر از سازمان ها به بهانه تامین منابع مالی، اجازه تعیین صحیح قیمت ها را نمی دهند.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته و نیز سال جاری مخالف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم است و این موضوع مغایر با قانون و نظرات کارشناسان است.

احتمال افزایش قاچاق گندم در صورت عدم افزایش مناسب قیمت ها

ایمانی با اشاره به افزایش نرخ ارز و اثرات مخرب آن بر تولیدات داخلی تاکید کرد: در این شرایط به واسطه افزایش قیمت ها، مصرف کنندگان نیز دچار آسیب می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه نرخ ارز افزایش یافته احتمال قاچاق گندم به دیگر کشورها افزایش یافته است؛ دولت باید برای کنترل این موضوع قیمت مناسبی را برای گندم در نظر بگیرد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: در حال حاضر بر اساس قیمت بورس شیکاگو، قیمت هر کیلو گندم خارجی با توجه به هزینه های حمل و نگهداری، بیمه و حق گمرک در حدود ۲ الی ۲۵۰۰ تومان برای دولت آب خواهد خورد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.