۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۸۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشستی با روزنامه نگاران در نیویورک گفته است که ایران قصد دارد برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا، از ارزهای غیردلار در مبادلات استفاده کند و سازوکار اصلی، عدم استفاده از دلار خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد روزنامه واشنگتن پست نوشته است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در میزگردی با روزنامه نگاران که در مقر نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شده است، گفته است که ایران قصد دارد برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا از ارزهای غیردلار در مبادلات استفاده کند و سازوکار اصلی عدم استفاده از دلار خواهد بود.

برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا دلار را کنار می گذاریم

ظریف اضافه کرده است: «می توانیم از ارزهای خودمان استفاده کنیم. می توانیم کالا را با ارز خودمان بفروشیم و کالاهای کشورهای دیگر را با ارز آنها خریداری کنیم و در پایان دوره ای مشخص، آن را بر اساس یک ارز غیردلار تراز کنیم. انجام این کار کاملاً ممکن و حتی سودمند است.»

ظریف ادامه داده است: «در صورتی که سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ برجام ناکارآمد باشد، ایران از این توافق خارج خواهد شد.»

گفتنی است فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام ضمن قرائت بیانیه مشترک کشورها، گفته است که گروه ۴+۱ تعهد خود به این توافق را اعلام کرده اند و اهمیت توسعه یک سازوکار پرداختی ویژه جهت انجام تبادلات تجاری در مواجه با تحریم های آمریکا را مورد تأکید قرار داده اند.

موگرینی در این نشست مشترک گفته است که این اتحادیه، یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات با ایران ایجاد خواهد کرد تا تجارت شرکت های اروپایی با ایران از طریق آن ساماندهی شود.

با این وجود بررسی ها حاکی از آن است که سازوکار جدید اتحادیه اروپا، وابسته به قبول تعهدات FATF توسط ایران است که دام جدیدی خواهد بود و برای کشور مسئله ساز می شود.

انتهای پیام/ پیمان پولی دوجانبه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.