۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در حال حاضر مذاکرات جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در جریان است و جزئیات قرارداد می تواند اثرگذاری قابل توجهی بر آینده صنعت خودرو در این کشور داشته باشد؛ صنعتی که سالانه ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد دارد. علاوه بر این بخش قابل توجهی از قطعات خودروی مورد نیاز دیگر خودروسازان اروپایی نیز از بریتانیا تأمین می شود و جزئیات این قرارداد، بر آینده آن ها نیز اثرگذار خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی که بحث های سیاسی و مذاکرات برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت ادامه دارد، برخی کارخانه های بزرگ خودروسازی برای تغییر در میزان سرمایه گذاری و تولید محصولات خود در این کشور در نظر گرفته اند.

در حال حاضر مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال بحث و مذاکره درخصوص جزئیات توافق نهایی برگزیت هستند؛ جزئیات این قرارداد اثرگذاری قابل توجهی بر سرنوشت صنعت خودروسازی بریتانیا و همچنین دیگر کشورهای اروپایی دارد و وضعیت عدم اطمینان کنونی شرکت های خودروسازی را با تهدیداتی جدی مواجه نموده است.

رشد سرمایه در گردش صنعت خودرو در اتحادیه اروپا کمتر از انتظارات

آنطور که کارشناسان خودرو اتحادیه اروپا مطرح نموده اند بایستی در سال جاری میلادی سرمایه گذاری ویژه در صنعت خودرو اتحادیه اروپا صورت گیرد و بر اساس برآوردهای انجام شده بایستی گردش مالی اتحادیه اروپا در صنعت خودرو به میزان ۶.۶ میلیارد دلار افزوده شود.

اما با توجه به تنش های بوجود آمده میان بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش بینی ها حاکی از این است که بر اساس معادلات موجود این افزایش سرمایه به وقوع نخواهد پیوست.

اصلاح برنامه تولید خودروساز بریتانیایی جگوارلندرور

در همین راستا مسئولین گروه خودروساز بریتانیایی جگوارلندرور اعلام کردند که اصلاحاتی موقتی را در تولید خودروهای خود در منطقه وست برومویچ انجام داده اند. تیراژ تولید گروه خودروسازی جگوارلندرور با کاهش مواجه شده است و این ناشی از تحرکات اخیر اتحادیه اروپا و هرج و مرج ناشی از مذاکرات بریتانیا با کشورهای طرفین اتحادیه اروپا بوده است.

در این باره تونی برک، دستیار دبیرکل اتحادیه کارگری بریتانیا می گوید: تولید خودروهای با فناوری سوخت نوین و همچنین خودروهای برقی این شرکت خودروسازی با مشکلاتی مواجه شده است.

لازم به ذکر است این گروه خودروساز بزرگترین فروشنده خودروهای با سوخت دیزلی در بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود. اما به دلیل کاهش اعتماد مشتریان فروش خودروهای جگوارلندرور با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

همچنین تصمیمات گرفته شده مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سبب شده تا پرسنل و کارگران این شرکت خودروساز شغل خود را از دست بدهند؛ با این حال حدود ۱۰۰۰ نفر از پرسنل کارخانه برومویچ همچنان مشغول به کارند.

سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد دلاری جگوارلندرور برای تولید مدل های جدید     

با وجود تمام چالش های موجود برای ادامه فعالیت شرکت های خودروساز در بریتانیا، جگوارلندرور در اعلامیه ای بیان کرد: این شرکت بریتانیایی نسبت به ادامه سرمایه گذاری در تولید محصولات با فناوری نوین در بریتانیا متعهد است.

آنطور که مدیران این شرکت خودروساز می گویند، سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد دلاری از برنامه های این شرکت برای تولید محصولات نوین است. این سرمایه گذاری از سال ۲۰۱۰ شروع شده و تا به حال ادامه داشته است.

افزایش ۳۵۰۰ دلاری هزینه تولید خودروها با آغاز برگزیت

بر اساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان و تاجران موتور، افزایش تعرفه های وسایل نقلیه سبک به تنهایی ۶.۶ میلیارد دلار سرمایه به لایحه تجارت خودکار اتحادیه اروپا – بریتانیا اضافه خواهد کرد. این محاسبات مبتنی بر مالیات های استاندارد ۱۰ درصد تحت قوانین سازمان تجارت جهانی صورت گرفته است.

همچنین بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا و افزایش عوارض واردات، هزینه تولید خودروهای بریتانیایی به طور متوسط ۳۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

قطعه سازان بریتانیایی منبع اصلی تأمین قطعات خودروهای اتحادیه اروپا

طبق آمارهای موجود، حدود ده ها هزار از قطعات خودروهای ساخته شده در اتحادیه اروپا توسط قطعه سازان بریتانیایی تأمین می شود. در واقع این قطعه سازان بریتانیایی هستند که باعث رشد زنجیره تأمین خودروهای ساخت اتحادیه اروپا شده اند.

در حال حاضر بسیاری از قطعات خودروهای ساخته شده در اتحادیه اروپا از بریتانیا صادر می شوند. ارزش تقریبی صادرات این قطعات ۳.۹ میلیارد دلار است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، تأمین کنندگان قطعات مستقر در کشور بریتانیا حدود سه برابر تأمین کنندگان قطعات مستقر در سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. همچنین روزانه حدود ۱۱۰۰ خودروی تجاری حمل و نقل کالا از مرزهای بریتانیا با سایر کشورهای قاره اوپا عبور می کنند. این خودروهای تجاری وظیفه صادرات قطعات با ارزش تقریبی ۴۴ میلیون دلار را بر عهده دارند.

سرانجام نامعلوم صنعت خودرو در بریتانیا با ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد

صنعت خودرو در قاره اروپا اشتغال ۱۳.۳ میلیون نفر را فراهم کرده است و ۶.۸ درصد تولید ناخالص ملی اتحادیه اروپا را شامل می شود. سالانه حدود ۱۷ میلیون دستگاه در کشورهای عضو این اتحادیه تولید می شود. همچنین حدود ۰.۲۵ تولید جهانی خودروهای سواری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

انجمن تولیدکنندگان و تاجران موتور بریتانیا با بیان اینکه این کشور اروپایی دومین بازار خودروهای اتحادیه اروپا را شامل می شود، گفت: درآمد صنعت خودرو بریتانیا سالانه به ارزش ۱۰۷ میلیارد دلار است که با آغاز برگزیت این درآمد کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین درخواست کارشناسان خودرو از مذاکره کنندگان درباره خروج اتحادیه اروپا از برگزیت این است تا توافقنامه ای را آماده کنند تا کمترین آسیب ممکن را صنعت خودرو بریتانیا از این اقدام بخورد.

منبع: اوتوموتیو لوجستیک yon.ir/fhcUc

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.