۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۱۱۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ دسته: پول و بانک
۰

بانک ها بیش از ۲۳ درصد از سپرده های قرض الحسنه مردم معادل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان را صرف اعطای تسهیلات قرض الحسنه نکرده اند. این رقم ظرفیت اعطای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی به بیش از ۱.۳ میلیون جوان را دارد؛ حال آنکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات بوده و مشخص نیست بانک ها این منابع مردمی را صرف چه اموری کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی از تیرماه سال جاری، بانک ها مجموعا ۶۳.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه داده اند. رقمی که نسبت به ابتدای سال جاری، حدود ۷ درصد رشد داشته است.

انحراف ۲۳ درصدی سپرده های قرض الحسنه مردم

با این وجود، بررسی این منبع آماری نشان می دهد بانک ها بیش از ۲۳ درصد منابع قرض الحسنه مردم را به صورت قرض الحسنه وام نداده اند. در واقع سپرده های قرض الحسنه مردم در بانک ها معادل ۸۲.۸ هزار میلیارد تومان است اما تنها ۷۷ درصد از آن به صورت قرض الحسنه تسهیلات داده شده است.

این رقم منحرف شده که معادل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، ظرفیت اعطای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی به بیش از ۱.۳ میلیون جوان را دارد؛ حال آنکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات بوده و مشخص نیست بانک ها این منابع مردمی را صرف چه اموری کرده اند.

گزیده آمارهای پولی و بانکی تیرماه بانک مرکزی از اینجا قابل دریافت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.