۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۰۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

اعمال تعرفه های سنگین توسط آمریکا بر خودروهای وارداتی از چین، سبب شده تا شرکت های خودروساز از طرفیت صادراتی هند برای صادرات محصولات خود به آمریکا استفاده کنند. در همین راستا شرکت های مرسدس بنز، فولکس واگن و فوردموتور به دنبال این هستند تا صادرات محصولات خود را از این مسیر به آمریکا افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به اعمال تعرفه های سنگین تجاری آمریکا بر خودروهای وارداتی از چین و اینکه ترامپ قصد سرکوب سلطه چین بر بخش تولید را دارد، هم اکنون هند به عنوان کشوری که ظرفیت های تولیدی ویژه ای دارد، مورد توجه بسیاری از خودروسازان این کشور قرار گرفته است.

هند مسیر جدید صادرات خود به آمریکا

شرکت خودروسازی مرسدس ‌بنز بنا دارد تا کراس‌اوور جی‌ال‌سی را که پرفروش‌ترین محصول این شرکت به‌شمار می‌آید، از هند به آمریکا صادر کند تا بتواند از این طریق از اعمال تعرفه بر این محصول بگریزد.

شرکت خودروساز آلمانی مرسدس بنز دارای ۵ واحد مونتاژ خودرو در منطقه چاکان است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت های خود را آغاز نموده اند. بسیاری از خودروهای تولیدی اعم از سواری و عمومی در داخل کشور هند به فروش می رسد.

پس از شرکت مرسدس‌بنز، اکنون فوردموتور نیز از هند به‌عنوان کشور جایگزین برای صادرات خود به آمریکا استفاده می‌کند. فوردموتور به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو از هند به آمریکا شناخته می شود و صادرات خودروهای این شرکت به طور مداوم در حال افزایش است. میزان صادرات خودروهای فوردموتور از هند به آمریکا طی مدت آوریل تا مارس ۲۰۱۸ به میزان ۱۸۱ هزار و ۱۴۸ دستگاه بوده است.

ازسوی دیگر جنرال‌موتورز نیز در تلاش است تا سایت خود در این کشور را به پایگاهی برای صادرات تبدیل کند؛ با این حال اطلاعاتی از اینکه این خودروساز آمریکایی قصد داشته باشد که از این مرکز برای صادرات خودرو استفاده کند، منتشر نشده است.

شرکت جنرال موتورز اولین کارخانه خود را در منطقه ماهاراشترا را به یک هاب صادراتی تبدیل کرد و عمده محصولات خود را به مکزیک صادر کرده است.

هند جایگزین چین در صادرات خودرو به آمریکا و مکزیک

تصمیمات ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه های سنگین تجاری بر کالاهای وارداتی از چین، راه را برای صادرات محصولات خودروسازان از هند به کشورهای آمریکا و مکزیک هموار کرده است.

بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نظیر رنو، نیسان، فوردموتور و مرسدس بنز از ظرفیت تولیدی قابل توجهی در این کشور برخوردار هستند. بر همین اساس این امکان فراهم است تا ظرفیت تولید کارخانه های این شرکت های خودروسازی افزایش یابد تا عمده محصولات این شرکت ها به کشورهایی نظیر آمریکا صادر شوند.

در واقع این شرکت های خودروساز می توانند از ظرفیت این کشور جنوب آسیا برای صادرات محصولات خود به آمریکا استفاده کنند و مشکلات ناشی از صادرات محصولات خود از چین را جبران کنند.

ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر عامل تبدیل هند به بزرگترین صادرکننده خودرو جهان

همانطور که بیان شد هند از ظرفیت های قابل توجهی برای صادرات محصولات خودروسازان به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای قاره آمریکا برخوردار است.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که هند در حال حاضر در کانون توجه قرار دارد و امکان این فراهم است تا نقش بزرگتری را در صنعت خودروی جهان ایفا کند.

بنا به گفته این کارشناسان اگر خوردوسازان مطرح جهانی که به تولید خودرو در هند می پردازند، بتوانند زنجیره تأمین رقابت پذیری ایجاد کنند و استانداردهای کیفیتی اروپا را برآورده کنند، این امکان فراهم خواهد شد تا این کشور بزرگ قاره آسیا به بزرگ ترین مرکز صادرات خودرو در جهان تبدیل شود.

منبع: فاینانشال اکسپرس yon.ir/SnpTY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.