۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۹۳۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، مبارزه با پولشویی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام گفته است که این اتحادیه، یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مشروع با ایران ایجاد خواهد کرد؛ تا تجارت شرکت های اروپایی با ایران از طریق آن ساماندهی شود. از آنجا که منظور اتحادیه اروپا از معاملات مشروع، اقداماتی است که از مسیر FATF انجام می شود، لذا ایران باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و راه اندازی سازوکاری بدون وابستگی به FATF را پیش از شروع تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان، در دستور کار قرار دهد؛ اتحادیه اروپا نیز در صورت حسن نیت، باید در سازوکار ایران به فعالیت بپردازد. تسهیل تعامل مالی ایران با اتحادیه اروپا نیازی به پایبندی به FATF ندارد و این تنها دام جدیدی خواهد بود که می تواند برای ایران مسئله ساز شود.

به گزارش مسیر اقتصاد فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از نشست وزرای امور خارجه اعضای ۴+۱ در خصوص برجام گفته است که اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران برای استمرار تجارت با این کشور ایجاد خواهد کرد.

تأکید کشورهای باقی مانده در برجام بر ایجاد سازوکار پرداختی مستقل

موگرینی گفته است که کشورهای باقی مانده در برجام مجدداً تعهد خود نسبت به اجرای کامل و مؤثر برجام در یک فضای سازنده و با حسن نیت را تأیید کرده اند.

موگرینی ضمن قرائت بیانیه مشترک کشورهای طرف برجام در نشست میان وزرای امور خارجه، گفته است که گروه ۴+۱ تعهد خود به این توافق را اعلام کرده اند و اهمیت توسعه یک سازوکار پرداختی جهت انجام تبادلات تجاری در مواجه با تحریم های آمریکا را مورد تأکید قرار داده اند.

انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آلمان و ایران همچنین بر اهمیت حمایت از شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند، تأکید کرده اند.

اتحادیه اروپا به دنبال تسهیل معاملات مالی با ایران از مسیر FATF

موگرینی در حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگاران گفته است که با در نظر گرفتن ضرورت و نیاز به حصول نتایج ملموس، کشورهای طرف برجام که در نشست حاضر بودند از پیشنهادات عملی برای حفاظت و توسعه کانال های پرداختی به ویژه ابتکار تأسیس یک ابزار پرداختی ویژه جهت تسهیل پرداخت های مربوط به صادرات ایران از جمله نفت و واردات استقبال کرده اند.

به گفته موگرینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد که به شرکت های اروپایی این امکان را می دهد تا با قوانین اروپا با ایران همکاری کند که این نهاد برای سایر کشورهای عضو برجام نیز قابل استفاده خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اروپا تأکید کرده است که تصمیم برای راه اندازی یک سازوکار پرداختی ویژه در حال حاضر گرفته شده است.

لازم به ذکر است اخیراً هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است اتحادیه اروپا باید سیستمی ایجاد کند که این امکان را فراهم کند تا اروپا در عملیات مالی خود مستقل از آمریکا باشد و ضروریست که ما استقلال اتحادیه اروپا را با ایجاد کانال‌های پرداخت که مستقل از آمریکا است، فراهم کنیم.

اتحادیه اروپا با این اقدام به دنبال آن است که از شرکت‌های فعال در ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا حمایت کند. با این حال اندکی بعد از سخنان وزیر امور خارجه آلمان در ماه گذشته، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در واکنش به سخنان هیکو ماس گفت: درباره موضوع نظام‌های پرداخت مالی مستقل، ما در تعامل با ایران مشکل‌هایی داریم، بی‌شک، می‌دانیم که در مورد تأمین مالی تروریست‌ها، سوئیفت بسیار مهم است و حفظ همکاری خوب با آمریکا در زمینه امور امنیتی بسیار مهم است.

با وجود تمام این کشمکش ها یک پیش شرط مهم دیگر اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری های مالی و بانکی با ایران این است که ایران باید برنامه‌های FATF را به طور کامل عملیاتی کند. همانطور که در بیانات مسئول سیاست خارجی اروپا نیز آمده است که اتحادیه اروپا تنها قصد دارد معاملات «مشروع» ایران تسهیل نماید؛ اما معیار تعیین مشروعیت این مبادلات به طور قطع مسئله ای ابهام برانگیز بین دو طرف خواهد بود.

لزوم پیش قدم شدن ایران در راه اندازی سازوکار مستقل

به طور کلی بعد از خروج آمریکا از برجام، اظهارات در خصوص ایجاد سیستم پرداخت موازی سوئیفت برای حفظ تجارت با ایران نشان دهنده اهمیت سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت در اعمال و اثربخشی تحریم‌های آمریکا است. به‌گونه‌ای که مقامات آمریکایی و کارشناسان راهکار اثربخشی حداکثری تحریم‌های آمریکا را در قطع دسترسی ایران به سوئیفت می‌دانند.

از طرف دیگر نمی توان از طرف اروپایی انتظار داشت بدون پیش شرط هایی همچون اجرای برنامه های FATF و اثبات «مشروعیت» مورد نظر آن ها از سوی ایران، اقدام اثرگذاری در راستای تسهیل مبادلات خارجی ایران انجام دهند.

علاوه بر این تصمیم گیری محض اتحادیه اروپا جهت راه اندازی یک سازوکار مبادلاتی و پرداختی برای تبادلات تجاری با ایران، می تواند در آینده همان مشکلات سیستم های پرداختی کنونی، از قبیل تحریم و قطع دسترسی و به طور کلی نااطمینانی را به همراه داشته باشد.

بنابراین ضروری است در مهلت باقی مانده به تحریم سوئیفت علیه ایران، که در ۱۳ آبان ماه اجرایی می‌شود و مبادلات بین‌المللی ایران را دچار مشکل خواهد کرد، بانک مرکزی به فکر راهکارهای برای حفظ جریان تبادلات تجاری کشور باشد.

از آنجا که منظور اتحادیه اروپا از معاملات مشروع، اقداماتی است که از مسیر FATF انجام می شود، لذا ایران باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و راه اندازی سازوکاری بدون وابستگی به FATF را پیش از شروع تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان، در دستور کار قرار دهد؛ اتحادیه اروپا نیز در صورت حسن نیت، باید در سازوکار ایران به فعالیت بپردازد. تسهیل تعامل مالی ایران با اتحادیه اروپا نیازی به پایبندی به FATF ندارد و این تنها دام جدیدی خواهد بود که می تواند برای ایران مسئله ساز شود.

برگرفته از: اسپوتنیک yon.ir/FMM37

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.