۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۷۰۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در پاکستان قیمت حمایتی هر کیلوگرم گندم ۳۱۰ دلار تعیین شده است که با احتساب ارز آزاد در بازار تهران، معادل بیش از ۴ هزار تومان و با احتساب نرخ سامانه نیما، در حدود ۲۴۰۰ تومان می شود. با اینحال دولت پاکستان قصد دارد به منظور حمایت بیشتر از کشاورزان، قیمت این محصول را افزایش دهد. دولت این کشور همچنین اقداماتی مانند افزایش تولید کود مورد نیاز کشاورزان را به منظور کاهش هزینه های تولید، در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات دولتی پاکستان پس از مشکلات به وجود آمده در روند تولید و خرید گندم از کشاورزان این کشور در سال جاری درصدد کاهش مشکلات پیش آمده هستند.

از جمله مشکلات فعلی گندم کاران پاکستانی در سال اخیر افزایش هزینه های تولید و پائین بودن قیمت تعیین شده برای فروش گندم های آنان است.

پاکستان یکی از کشورهایی است که در طی ۵ سال گذشته بنابر گزارش سازمان فائو روند روبه رشد تولید گندم خود را حفظ کرده است و در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون تن گندم تولید می کند.

این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم در جهان و منطقه است که گندم های تولیدی خود را بعد از تامین نیاز بازارهای داخلی به دیگر کشورها نیز صادر می کند.

به عبارت دیگر می توان پاکستان را به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در آسیا معرفی کرد که بر اساس آمار سازمان ملل متحد در سال ۹۵ حدود ۲ میلیون تن گندم به کشورهای دیگر ارسال کرد که این میزان صادرات بیش از صادرات هند و چین است.

قیمت حمایتی هر کیلوگرم گندم در پاکستان ۲۴۰۰ تومان است

یکی از نگرانی های دولت پاکستان به منظور تامین امنیت غذایی و نیز صادرات گندم در سال اخیر، عدم تناسب قیمت با هزینه های تولید این محصول بوده است؛ به نحوی که بر اساس اعلام دولت، آنان قیمت گندم را در سال جاری به منظور حفظ روند تولید گندم افزایش خواهند داد.

پیشنهاد تغییر قیمت گندم و افزایش آن در نشست اخیر کمیته هماهنگی اقتصادی(ECC) توسط وزیر نفت پاکستان مطرح و با استقبال سایرین مواجه شد.

به عبارت دیگر این مقام دولتی پاکستان با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی و انبارهای پاکستان در نگهداری گندم گفت: متاسفانه مقداری از گندم های موجود در استان راولپندی پاکستان به دلیل نبود زیرساخت های مناسب برای ذخیره سازی از بین رفته است و باید ظرفیت های نگهداری گندم بهبود یابد.

از سویی دیگر وی با اشاره به قیمت حمایتی گندم در پاکستان تاکید کرد: پائین بودن قیمت های گندم نسبت به هزینه های تولید منجر به آسیب دیدن کشاورزان فقیر خواهد شد که این موضوع نیازمند بررسی است.

بنابر گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا قیمت هر تن گندم در پاکستان حدود ۳۱۰ دلار است که این رقم بالاترین میزان قیمت گندم در بین کشورهای منطقه محسوب می شود.

چنانچه نرخ ارز آزاد در بازار تهران در نظر گرفته شود، قیمت هر کیلوگرم گندم در پاکستان بیش از ۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است. در عین حال چنانچه نرخ ارز سامانه نیما برای این منظور در نظر گرفته شود، قیمت هرکیلوگرم گندم در پاکستان حدود ۲۴۰۰ تومان خواهد بود.

افزایش مجدد قیمت گندم به منظور حمایت از کشاورزان

سازمان تصمیم گیری اقتصادی پاکستان در نظر دارد تا با همکاری وزارت امنیت و تحقیقات ملی، پس از بررسی وضعیت تولید گندم در این کشور در ارتباط با قیمت های جدید تصمیم گیری نماید.

این سازمان همچنین در نظر دارد به منظور کاهش هزینه های تولیدی کشاورزان، ظرفیت تولید کود اوره مورد نیاز کشاورزان را از طریق افزایش تولید داخلی بهبود بخشد. به عبارت دیگر این کشور در نظر دارد با کاهش واردات کود اوره بتواند هزینه های کشاورزان را کاهش دهد و هم صرفه جویی ارزی را در دستور کار دهد.

ذخیره ۱۰ میلیون تنی گندم در پاکستان برای تامین امنیت غذایی

گفتنی است بر اساس پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا(USDA) میزان تولید گندم در پاکستان طی سال جاری با افزایش ۸۰۰ هزارتنی به ۲۶.۳ میلیون تن خواهد رسید.

همچنین این وزارتخانه خاطر نشان کرده است میزان ذخایر گندم پاکستان در ابتدای سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است که از جمله بالاترین ذخایر این محصول در منطقه برای تامین امنیت غذایی محسوب می شود.

از سویی دیگر این کشور توانسته است حدود ۲۰۰ هزار تن آرد به افغانستان صادر کند و پیش بینی می شود حدود ۱.۲ میلیون تن گندم نیز تا پایان سال به دیگر کشورها صادر نماید.

منابع:

ورلد گرین yon.ir/t1Yki

تریبون yon.ir/sGX5a

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.