۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۶۳۹ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

با نزدیک شدن به شروع فصل زراعی سال ۹۸ دولت باید قیمت خرید تضمینی محصولات را به اطلاع کشاورزان برساند. پس از کش و قوس های فراوان در تعیین قیمت این محصولات، سرانجام قرار است طبق دستور معاون اول رئیس جمهور در جلسه بعدی شورای اقتصاد به آن رسیدگی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ با اجرای برنامه حمایتی از تولید محصولات کشاورزی، توانست تولید این محصولات را ۲۳ درصد افزایش دهد.

میزان تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۲ حدود ۹۶ میلیون تن بود که با اجرای برنامه های حمایتی این وزارتخانه به بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال ۹۶ رسید.

از جمله سیاست های مناسبی که منجر به دستیابی به چنین موفقیت هایی شد، اجرای قوانین حمایتی مناسب در این حوزه نظیر قانون تمرکز وظایف و تضمین خرید محصولات کشاورزی بود.

وظیفه قانونی دولت در تعیین قیمت و خرید محصولات زراعی

بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، دولت موظف است به منظور تامین امنیت غذایی با تعیین قیمتی مناسب برای محصولات زراعی، محصولات تولید شده توسط آنان را خریداری نماید.

در واقع دولت باید اول مهر هر سال قیمت محصولات زراعی را بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و براساس هزینه های واقعی تولید، حداقل به اندازه تورم افزایش داده و اعلام کند.

اما با نزدیک شدن به آغاز فصل زراعی جدید و زمان اعلام قیمت محصولات زراعی گمانه زنی های متفاوتی برای تعیین قیمت این محصولات مطرح شده است.

عدم اجرای صحیح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی طی سال های گذشته

علیرغم تاکیدهای این قانون اما دولت ها طی ۳۰ سال گذشته همواره نسبت به اجرای آن، سیاست های ناهمگونی پیش گرفته و اقدام با ثباتی را نسبت به آن نداشته اند.

به نحوی که در سال های مختلف به دلیل درست اجرا نشدن این قانون و عدم افزایش مناسب قیمت ها، ایران تبدیل به واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی نظیر گندم شده بود.

به عنوان مثال در سال ۹۱ حدود ۷ میلیون تن گندم به ارزش دلاری ۲۸ هزار میلیارد تومان وارد کشور شد که در این زمینه یک رکورد برای کشور تولیدکننده این محصول محسوب می شود.

مشکلات اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی در دو سال گذشته

طی دوسال اخیر نیز به دلیل عدم اجرای صحیح این قانون و مخالفت سازمان برنامه و بودجه، علاوه بر آنکه قیمت محصولات زراعی به صورت مناسب افزایش پیدا نکرد، این قیمت ها در زمان قانونی خود نیز تعیین نشد.

از سویی دیگر دولت به سبب آنچه که محدودیت های مالی عنوان می کرد، نتوانست مطالبات کشاورزان را در سر موعد مقرر پرداخت کند تا از این طریق کشاورزان زیان های زیادی را متحمل شوند.

مجموعه چنین اقدامات غیرقانونی و افزایش یکباره نرخ ارز و امکان قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه، منجر به ایجاد نگرانی های زیادی بابت تولید محصولات کشاورزی در سال آینده شده است.

دستور جهانگیری برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی

در جلسه ۲۶ شهریورماه شورای اقتصاد یکی از موضوعات مطرح شده به منظور تصمیم گیری مناسب دولت تعیین قیمت محصولات زراعی سال ۹۸ بود.

در این جلسه که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی به لزوم تصویب هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی را برای سال جاری و ابلاغ آن جهت اطلاع کشاورزان و تولیدکنندگان تاکید کرد و خواستار تصویب هرچه سریعتر قیمت های این وزارتخانه شد.

به همین منظور دکتر جهانگیری نیز به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا در اولین جلسه بعدی شورای اقتصاد که تا قبل از نیمه اول مهرماه سال جاری تشکیل خواهد شد، قیمت های تضمینی محصولات زراعی را مطرح کند تا در آن جلسه مصوب شود.[۱]

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۹۸۸۰۹

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.