۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۳۴۹ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته استاندار خوزستان، ورود مردم عراق به ایران که عمدتا برای زیارت و پس از آن به منظور تجارت، درمان و گردشگری صورت می‌گیرد، موجب افزایش گردش مالی، رونق صنعت پزشکی، افزایش جهشی فروش محصولات ایرانی و اشتغال‌زایی برای مردم ایران شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد غلامرضا شریعتمداری استاندار خوزستان طی یادداشتی در روزنامه اعتماد، ورود عراقی‌ها به منطقه آزاد اروند را موجب رونق بازار و اقتصاد این منطقه دانست.

به گفته وی پس از لغو روادید میان ایران و عراق در منطقه آزاد اروند، گردش مالي این منطقه افزايش پيدا كرده و بسياري از مردم محلي در اين منطقه مشغول به كار شده‌اند.

رونق منطقه آزاد اروند با ورود گردشگران عراقی به ایران

وی در ادامه به عنوان شواهد میدانی به چند نمونه زیر اشاره کرده است:

  • علاوه بر خريدهايي كه در اين منطقه صورت مي‌گيرد، بسياري از اتباع عراقي براي درمان و مراجعه به پزشك و دندانپزشك به خوزستان مي‌آيند. اين تغييرات از آذرماه سال گذشته كه لغو ويزا در منطقه آزاد اروند صورت گرفته است، كاملا مشهود است.
  • شيريني‌پزي‌اي در اين منطقه داشتيم كه تا پيش از افزايش ورود عراقي‌ها هفته‌اي دوبار پخت داشت، اما حالا روزي دوبار پخت دارد، اينها نشانه‌هايي از رونق اقتصادي است كه در اين منطقه رخ داده است.
  • دندانپزشكاني داريم كه در اين منطقه فعاليت مي‌كنند، تا پيش از اين شايد يك‌روزه به بيماران نوبت مي‌دادند، اما در حال حاضر نوبت‌هاي يك ماهه و چند هفته‌اي به بيماران مي‌دهند.
  • در جشنواره خريدي كه اخيرا در منطقه آزاد اروند برگزار شد، خريدي كه در بازه ۱۵روزه جشنواره توسط عراقي‌ها صورت گرفت، معادل سه ماه فروش اين منطقه بود.
  • خريد فرش ماشيني توسط عراقي‌ها قابل توجه است.
  • از زماني كه قانون لغو ويزا در منطقه آزاد اروند اجرايي شده است، نزديك به ۲ هزار نفر از اتباع عراق براي خريد يا بهره‌مندي از امكانات درماني كه در اين منطقه وجود دارد وارد منطقه آزاد اروند شده‌اند.

حضور عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند موجب رونق اقتصادی سایر نقاط ایران

شریعتمداری همچنین خريدهايي كه در اين منطقه صورت مي‌گيرد را موجب رونق اقتصاد در نقاط ديگر كشور دانست زیرا بسیاری از اقلامی که در این مناطق به فروش می‌رسد، در نقاط دیگری از کشورمان تولید می‌شود.

وی در نهایت در رابطه با انتقادهایی که از حضور اتباع عراق در ایران می‌شود توضیح داد: موضوع ورود اتباع عراقي به ايران هم محاسنی دارد و هم ايراداتي كه بايد تلاش شود عواقب اين ايرادات را به حداقل برسانيم و در عين حال از مزاياي آن هم بهره‌مند شويم.

عراق برترین کشور گردشگر فرست به ایران

تعداد گردشگران وارد شده به ایران در سال ۱۳۹۶ نزدیک به .۵.۱ میلیون نفر بوده که از این میان بالغ بر بیش از ۱.۳ میلیون نفر از اتباع عراق بوده اند. عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه ، پاکستان، ترکمنستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ترتیب در فهرست برترین کشورهای گردشگر فرست به ایران قرار دارند.

پینوشت:

خبرگزاری ایرنا؛ کد خبر:

روزنامه اعتماد؛ شماره ۴۱۸۳

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.