۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۸۶ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ دسته: انرژی
۰

اردکانیان وزیر نیرو گفت: پیش بینی می شود اصلاح تعرفه ها، مصرف برق را ۱۵۰۰ مگاوات کاهش دهد و با تغییر ساعت کار نیز ۷۰۰ مگاوات از مصرف برق کم شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا اردکانیان امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برنامه تولید و مصرف برق در تابستان ۹۸ تشریح شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: برآورد ما این است که در اوج بار تابستان ۹۸، مصرف برق به بیش از ۶۱۰۰۰ مگاوات برسد؛ این در حالی است که اکنون ظرفیت قابل اتکای عملی تولید برق اندکی بیش از ۵۳۰۰۰ مگاوات است؛ یعنی باید حدود هشت هزار مگاوات برق برای تابستان سال آینده تامین کنیم.

وزیر نیرو افزود: تا تابستان سال آینده در مجموع حدود ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولیدی اضافه خواهیم کرد و حدود ۳۰۰۰ مگاوات هم برنامه مدیریت مصرف داریم؛ این ۳۰۰۰ مگاوات به عبارتی نیروگاه مجازی خواهند بود.

وی ادامه داد: برای این بخش حدود ۱۱ برنامه را طراحی کرده ایم که این برنامه ها شامل تغییر ساعت کار در اوج بار، تغییر ۱۵ میلیون رشته لامپ در سازمان های دولتی و جایگزینی با لامپ های کم مصرف، مدیریت روشنایی معابر، اصلاح سیستم کولرهای آبی و فعال شدن مولدهای خودتامین می شود.

صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاواتی با اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف

وزیر نیرو یکی دیگر از این برنامه ها را اصلاح تعرفه پرمصرف ها ذکر کرد و گفت: با اصلاح این تعرفه ها قصد داریم پرمصرف ها را به رعایت الگوی مصرف تشویق کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه برای هر اقدام، میزان صرفه جویی مشخص شده است، گفت: به عنوان نمونه پیش بینی می شود اصلاح تعرفه ها مصرف برق را ۱۵۰۰ مگاوات کاهش دهد و با تغییر ساعت کار نیز ۷۰۰ مگاوات از مصرف برق کم شود

وی تصریح کرد: اجرایی شدن این برنامه ها الزاماتی دارد که در قانون بودجه، مصوبات هیات وزیران و همچنین مصوبات شورای اقتصاد خود را نشان می دهد.[۱]

گفتنی است اردکانیان چندی قبل نیز اعلام کرده بود که برنامه وزارت نیرو برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان ۹۸، موسوم به برنامه ۰،۹۸ ، به ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل ۲۵ پروژه نیروگاهی نیاز دارد.

همچنین در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد و چندی قبل این کمیته با انتشار گزارش سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شده بود.

پینوشت:

[۱]: ایرنا کد خبر ۸۳۰۳۱۲۴۶

انتهای پیام/ قیمت گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.