۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۶۳ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ دسته: مالیات
۰

سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از ارائه بسته پیشنهادی این سازمان برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: این سازمان زیرساخت های اطلاعاتی لازم برای اخذ این پایه مالیاتی را فراهم نموده است و هیچگونه مانعی برای اجرای آن وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری روز سه شنبه بیستم شهریورماه به تشریح فعالیت های سازمان امور مالیاتی در سال جاری و سال های گذشته پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

همچنین وی در این نشست از آمادگی کامل سازمان مالیاتی برای گسترش پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه سخن گفت.

پیشنهاد سازمان مالیات به دولت برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه

رئیس سازمان امور مالیاتی  در پاسخ به سوالی در مورد گسترش پایه های مالیاتی گفت: ایجاد هر گونه پایه مالیاتی جدید نیازمند تصویب قانون است. در شرایط فعلی بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده که نیازمند سیاست گذاری کلان کشور است.

وی افزود: البته سازمان مالیات بسته هایی را در زمینه مشوق ها و معافیت های مالیاتی و هم در زمینه منابع جدید درآمدی پیشنهاد کرده است. در این بسته ها مطالعات و پیشنهادهای سازمان در مورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز مطرح شده است، لذا در صورتی که اراده مسئولین و سیاست گذاران کشور بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشته باشد، سازمان مالیاتی آمادگی کامل را برای ارائه لوایح مربوط در کوتاه ترین زمان ممکن دارد.

آمادگی کامل سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

تقوی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مسیر اقتصاد در مورد بهانه مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۹۳ مبنی بر فراهم نبودن زیرساخت های اطلاعاتی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بنده امروز اعلام می کنم که زیرساخت های اجرای مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است و هیچ گونه مشکلی برای اجرای این نوع مالیات وجود ندارد.

وی افزود: ما مجری قانون هستیم و سیاست گذار مالیاتی کشور نیستیم. هر چند در غیاب سیاست گذار مالیاتی در کشور، کار سیاست گذاری را نیز انجام می دهیم. در همین راستا پیشنهاد اخذ مالیات بر عایدی سرمایه نیز به دولت داده شده است که اگر بپذیرد آن را اجرایی می کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امیدواریم قانون گذار کمک کند تا این پایه مالیاتی که نابرابری ها را کاهش می دهد، تصویب شود، زیرا که یکی از کارکردهای مهم مالیات تعادل بخشی به اقتصاد کشور است. بنابراین باید قوانین کارا و اثربخش در این حوزه تصویب شود.

طبق دستور رئیس جمهور باید از سوداگران مالیات بگیریم

تقوی نژاد در رابطه با سوداگران بازار سکه، ارز و خودرو گفت: از ابتدای دستور رئیس جمهور مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگری در بازار، کارگروهی ویژه در سطح عالی سازمان تشکیل داده شد. در این کارگروه مصوبه ای تنظیم شد و در اختیار سران قوا قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس این طرح جدولی تنظیم شده است که خریداران سکه تا ۲۵ عدد سکه از پرداخت مالیات معافند و در مورد تعداد بالاتر سکه نرخ ها متفاوت است و برای خریداران بیش از ۱۰۰۰ سکه تا نرخ ۳۵ درصد مشمول مالیات می شوند. در این طرح درخواست شده است که طبق قانون، اطلاعات اشخاص حقوقی بدون حد آستانه و اشخاص حقیقی با رعایت حد قانونی، در اختیار سازمان قرار گیرد.

تقوی نژاد در مورد وسعت و قدرت بانک اطلاعاتی سازمان مالیات گفت: بانک مرکزی تنها کد ملی ۵۰ خریدار اول سکه را به سازمان تحویل داد و بقیه اطلاعات مورد نیاز این افراد نظیر اطلاعات اقتصادی، هویتی، عملکردی و دارایی به دلیل قدرت بالای بانک اطلاعاتی سازمان، توسط خود سازمان استخراج شد.

با طرح جامع مالیاتی قدرت اطلاعاتی سازمان به طور چشمگیری افزایش یافته است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی مطرح است که تمام ارکان سازمان شامل ساختار، فرآیندها، قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برگرفته و با اجرای آن، تمامی زیرساخت‌های نظام مالیاتی کشور به‌ویژه زیرساخت فناوری دچار تغییر و تحول شده است.

وی با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی یکی از سامانه های مهم طرح جامع مالیاتی است گفت: بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، این پایگاه به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده و دستگاه‌های ذیربط موظفند اطلاعات مورد نیاز این پایگاه را در اختیار این سازمان قرار دهند که شامل اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در این پایگاه ثبت‌شده، عنوان کرد: برخی از این رکوردهای اطلاعاتی، خود حاوی صدها رشته اطلاعاتی است و این پایگاه در حال حاضر بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور محسوب می‌شود که مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسک و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی است.

سامانه های اطلاعاتی سازمان مالیاتی نسبت به گذشته بسیار غنی تر شده است

سید کامل تقوی‌نژاد بابیان اینکه در حال حاضر با تکیه بر میلیاردها رکورد اطلاعاتی ذخیره‌شده در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی و مودیان جدید بسیار سهل‌تر از گذشته شده، اظهار داشت: این پایگاه، کلیه اطلاعات مورد نیاز مالیاتی را از دستگاه‌ها و سایر اشخاص ثالث دریافت، نگهداری، پردازش و برای استفاده در اختیار فرآیندهای مالیاتی سامانه مذکور قرار می‌دهد.

تقوی‌نژاد اضافه کرد: این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از ۱.۳ میلیارد رکورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات بانکی، تجاری، گمرکی و … است و با تکیه بر این رکوردهای اطلاعاتی، در طی یک و نیم سال گذشته، حدود دو میلیون مؤدی جدید در سامانه واحدیابی سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تشکیل پرونده و تعیین تکلیف شناسایی شده است.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.