۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۹۶ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

وزارت نیرو برنامه ای هوشمندانه به منظور مقابله با بحران برق در سال آینده تحت عنوان ۰،۹۸ طراحی نموده است. این برنامه با فرض ۶۱۰۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق در اوج بار تابستان ۹۸ و ۵۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت عملیاتی فعلی نیروگاه های کشور برای عبور بدون خاموشی از اوج بار در این سال تدوین شده است و بر دو محور افزایش تولید و مدیریت مصرف تاکید دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد همان اندازه که غافلگیری در مواجهه با بحران های بزرگ می تواند به وخامت اوضاع بینجامد، برنامه ریزی و آمادگی قبلی برای مواجهه با بحران می تواند برای عبور آسان تر و کم دغدغه تر از آن مفید باشد.

در کشور ما یک فرهنگ ناصحیح مدیریتی همواره در میان مسئولین کشور وجود داشته که تا زمانی که یک مسئله به حالت بحرانی و اضطراری نرسد، نسبت به چاره جویی برای حل آن اقدامی صورت نمی گیرد. حال آنکه اقدام مناسب در بسیاری از موارد هزینه های کمتری دارد و حتی در برخی موارد از تبدیل یک مسئله به بحران جلوگیری می کند.

وقوع بحران خاموشی برق در کشور

یکی از بحران های کشور، بحران خاموشی برق در تابستان امسال بود. هرچند مسئله عدم توازن تولید و مصرف برق در تابستان امسال به شکل بحران خاموشی ها برای همه آشکار شد، اما بروز این بحران از چندین سال قبل قابل پیش بینی بود و بسیاری از کارشناسان نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.

هرچد با کاهش گرمای هوا و با صرف هزینه های گزاف (هزینه خاموشی و زیان صنایع و مردم) در حال حاضر این بحران پشت سر گذاشته شده است، اما نباید از این نکته غافل بود که مسئولین کشور (از گذشته تا حال) در این بحران نمره قبولی نگرفتند.

برنامه هوشمندانه وزارت نیرو برای خاموشی صفر در تابستان ۹۸

با این وجود، وزارت نیرو در یک اقدام کارشناسی و بر خلاف روش مدیریتی مرسوم با ارائه برنامه ای تحت عنوان ۰.۹۸ از حالا به استقبال بحران خاموشی برق در تابستان ۹۸ رفته است. [۱]

هرچند ویژگی‌های ذاتی صنعت برق (مانند زمان بر بودن پروژه ها) می طلبد که برای مواجه با بحران ها، از چند سال قبل برنامه ریزی های لازم انجام شود، اما همین مقدار که وزارت نیرو از تابستان امسال به فکر مقابله با بحران برق در سال ۹۸ و سال های آتی باشد را می توان به فال نیک گرفت و در نوع خود اقدامی قابل تقدیر قلمداد کرد.

برنامه  ۰،۹۸ با فرض ۶۱۰۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق در اوج بار تابستان ۹۸ و ۵۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت عملیاتی فعلی نیروگاه های کشور برای عبور بدون خاموشی از اوج بار در این سال تدوین شده است و بر دو محور افزایش تولید و مدیریت مصرف تاکید دارد.

هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی تکمیل نیروگاه ها در برنامه وزارت نیرو

در بعد افزایش تولید، وزارت نیرو قصد دارد تا با تکمیل ۲۵ پروژه نیروگاهی،  ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزاید و بر قدرت مانور خود برای مقابله با اوج مصرف سال ۹۸ بیفزاید.[۲]

گفتنی است تکمیل این مقدار نیروگاه هزینه ای بالغ بر  ۴۰۰۰ میلیارد تومان را دربردارد. همچنین وزارت نیرو برای تعمیر و نگهداری نیروگاه های فعلی خود نیز نیاز به ۳۰۰۰ میلیارد تومان دارد. بنابراین تحقق نیمی از برنامه ۰،۹۸ به ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی دولت نیاز دارد.[۳]

مدیریت مشترکین پرمصرف

در بعد مدیریت مصرف برنامه وزارت نیرو بر ایجاد ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی که از طریق مدیریت مصرف مشترکین ایجاد می‌شود، تاکید دارد. به نظر می رسد ابزار اصلی وزارت نیرو برای تحقق این میزان صرفه جویی، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی است.

در همین راستا قرار است تا وزارت نیرو با افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف به ازای مصارف بیش از الگوی مصرف متعادل، به قیمت برق تجدیدپذیر به نوعی مشترکین پرمصرف را تنبیه کرده و آنها را به سمت رفتار صحیح مصرفی ترغیب نماید.[۴]

البته وزارت نیرو برای اعمال این تغییر نیازمند اجازه هیئت وزیران و یا شورای اقتصاد است و لذا اجرای این بخش مهم از برنامه در گرو تصمیم دولت است.

همچنین در زمینه مدیریت مصرف برق وزارت نیرو در برنامه خود به دنبال تعویض یک میلیون کولر گازی غیر استاندارد و همچنین جایگزینی لامپ های LED با لمپ های پرمصرف نیز هست.[۵]

کمک گرفتن از کمپین های مردمی

علاوه بر این وزارت نیرو سعی دارد تا با برپایی کمپین های موسوم به ۰،۹۸ با ایجاد یک عزم ملی میان آحاد مردم به منظور مدیریت مصرف برق برای عبور بدون خاموشی از اوج بار سال ۹۸ دست یابد.۶

هرچند استفاده از کمپین های رسانه ای برای چنین منظورهایی در دنیا مرسوم است، اما تاکنون وزارت نیرو جزئیات بیشتری از چگونگی راه اندازی کمپین های مذکور و نیز استفاده از فضای رسانه ای، بخصوص رسانه ملی، منتشر نکرده است.

به هرحال باید دید تلاش وزارت نیرو برای کنترل بحران خاموشی برق که این بار از یکسال جلوتر آغاز شده است، چه نتایجی را به همراه خواهد داشت.

پینوشت:

[۱]  ایسنا؛ کد خبر: ۹۷۰۶۱۰۰۵۱۱۰

[۲] ایسنا کد خبر ۹۷۰۶۰۷۰۳۴۴۰

[۳] ایسنا کد خبر ۹۷۰۵۱۵۰۷۹۱۴

[۴] برق نیوز کد خبر ۳۳۹۳۲

[۵] ایسنا کد خبر ۹۷۰۶۱۸۰۹۲۲۶

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.