۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۸۱۶ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا از قدرت و سلطه مالی خود از طریق سوئیفت و دلار علیه کشورها سوء استفاده می کند و این اقدامات نارضایتی بسیاری را به دنبال داشته است. بدین منظور چین، روسیه و اکنون اروپا به دنبال طراحی سازکارهای مالی مستقل از آمریکا هستند تا از قربانی شدن در دام تحریم ها خلاصی یابند. یکی از اقدامات اساسی این کشورها طراحی سیستم جایگزین سوئیفت است که پیش بینی می شود به زودی به سلطه این پیام رسان بر مبادلات مالی جهانی پایان دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد اظهارات اروپا مبنی بر استقلال از آمریکا در هفته‌های گذشته به حوزه‌های اقتصادی رسیده است. دوشنبه هفته گذشته فرانسه و آلمان اعلام کردند که در حال کار بر روی یک سیستم تجاری بین‌المللی هستند که فراتر از کنترل آمریکا است. هدف این اتحادیه افزایش خودمختاری و حاکمیت اقتصادی خود در فعالیت‌های تجاری و مالی است.

اروپا به دنبال ابزار مالی مستقل از نظارت آمریکا

برنو لی مایر، وزیر امور دارایی فرانسه گفته است که اروپا ابزارهای مالی مستقل خود را ندارد و ما با آلمان مصمم به کار بر روی یک ابزار مالی مستقل اروپایی یا فرانسوی- آلمانی هستیم که به ما امکان می‌دهد تا از قربانی شدن در تحریم های خارج از کشوری آمریکا جلوگیری کنیم.

یکی از اساسی‌ترین راه‌های استقلال اروپا، ایجاد یک سیستم پرداخت رقیب سوئیفت است که می‌تواند راه را برای بازگشت اروپا به استقلال نظامی و استراتژیک خود فراهم کند. این اقدام ممکن است دارای یک مشکل فنی به نظر برسد، اما این مسئله در صورتی که با همکاری اتحاد اروپا، روسیه و چین برای بیرون راندن آمریکا از تجارت جهانی همراه باشد، می‌تواند عملی شود.

جایگزین سوئیفت چین نقطه عطفی در کاهش سلطه اقتصادی آمریکا

زمانی که چین طرح‌های خود برای ایجاد نسخه جدیدی از جایگزین سوئیفت را ارائه داد، این اقدام نقطه عطفی در سلطه اقتصادی آمریکا قلمداد شد. سوئیفت یک سیستم پیام‌رسان مالی مستقر در بروکسل است که روزانه ۱۵ میلیون پیام منتقل می‌کند، اما دستورات خود را از آمریکا دریافت می‌کند و آمریکا از این قدرت استفاده می‌کند تا دیگر کشورها را از دسترسی به آن محروم کند.

اخیراً آمریکا دستور داده است تا دسترسی ایران به سوئیفت در ۴ نوامبر قطع شود. در حال حاضر بدون سوئیفت بانک‌های ایرانی هیچ راهی برای ارتباط با جامعه بانکی جهانی ندارند.

اگر قدرت آمریکا با سوئیفت و این واقعیت که دلار یکی از رایج‌ترین ذخایر ارزی جهانی است و بیشترین استفاده را در تجارت جهانی دارد، ترکیب شود، این نتیجه به دست می‌آید که آمریکا یک ابرقدرت اقتصادی است. اما دیگر کشورهای جهان از این موضوع اصلاً خوشحال نیستند.

جهان به دنبال رهایی از سوءاستفاده آمریکا از سلطه اقتصادی خود

اروپا ممکن است بخواهد با ایران تجارت کند، اما برای این هدف باید تا ۴ نوامبر تغییرات بزرگی رخ دهد. چین سیستم پرداخت‌های بین‌المللی خود را از سال ۲۰۱۵ ایجاد کرده است. در اوایل سال جاری روسیه نیز نسخه طراحی شده خود را سریعاً آزمایش کرد و در حال حاضر اروپا بر روی سیستم مخصوص خود کار می‌کند.

آمریکا از قدرت سلطه اقتصادی خود سوءاستفاده می‌کنند و بانک‌های کشورها را به بهانه نقض تحریم‌ها جریمه می‌کند که این باعث قیام بزرگ کشورها علیه این سلطه خواهد شد. نتیجه غیرقابل انکار اقدامات آمریکا این است که جهان را برای حرکت به سمت یک سیستم جدیدی که از کنترل آمریکا و دلارش خارج است، سوق دهد.

اتحاد اروپا، روسیه و چین به سلطه دلار و سوئیفت پایان می‌دهند

سیستم سوئیفت قدرتمندترین سلاح مالی آمریکا است که نه بلافاصله ولی به زودی ممکن است منسوخ شود و یا از قدرت آن کاسته شود. به نظر می‌رسد بعید است که اروپا بتواند به زودی یک سیستم جدید را تا ۴ نوامبر برای ایران طراحی کند. اما اروپایی‌ها نمی‌خواهند دوباره در موقعیت گذشته قرار گیرند.

با اقدامات روسیه، چین و در حال حاضر اروپا که همگی به دنبال مقابله با سلطه مالی آمریکا هستند، می توان گفت آمریکا همه اقتصادهای بزرگ را در مقابل خود قرار داده است. کارشناسان معتقدند اتحادیه اروپا به رهبری آلمان به زودی با روسیه، چین و ژاپن متحد می‌شود تا آمریکا را از بازارهای بیشتری بیرون براند.

منبع: thetrumpet.com

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.