۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۸۰۰ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ دسته: تولید
۰

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بایستی مانع افزایش قیمت کاذب خودروهای داخلی شد، گفت: گرفتن مالیات ویژه از سوداگران بازار خودرو تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه، آرامش را به بازار خودرو باز می‌گرداند.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه بایستی مانع افزایش قیمت کاذب خودروهای داخلی در بازار شد، تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان طرحی کارآمد از تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو جلوگیری می کند.

دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران بازار خودرو

وی افزود: اعمال این پایه مالیاتی در حوزه خودرو سبب می شود تا این حجم از نقدینگی به بازار خودرو سرازیر نشود و قیمت خودرو متعادل باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد که از هر ابزاری برای کنترل این سیل بنیان برکن اقتصادی باید استفاده کرد که یکی از این ابزارها اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است. باید با سیاست های مالیاتی از این تخریب جلوگیری کرد. 

لزوم دریافت مالیات ویژه از سوداگران بازار خودرو

حسینی کیا با اشاره به اینکه بخشی از افزایش قیمت کنونی خودروهای داخلی ناشی از حجوم سوداگران و دلالان به این بازار است، ادامه داد: بایستی با گرفتن مالیات ویژه با نرخ های مناسب از دلالان و سوداگران بازار خودرو، به بازار خودرو آرامش را برگرداند.

وی در پایان با بیان اینکه نرخ های ۸۰ درصدی هم اکنون بین کارشناسان برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه زبانزد است، گفت: بایستی نرخ های دریافتی مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران بازار خودرو، ضمانت اجرایی داشته باشد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

گفتنی است از جمله اقدامات اثرگذار در کاهش سوداگری در بازار خودرو و حمایت از تقاضای مصرفی واقعی، جلوگیری از امکان فروش محصولات خریداری شده تا یک زمان مشخص است؛ این پیشنهاد می تواند با اخذ مالیات تکمیل شود.

به عنوان نمونه دولت می تواند فروش خودروی صفر تا یک سال پس از خرید آن را ممنوع نماید و در صورتی که به هر دلیل خریدار مایل به فروش باشد، از مابه‌التفاوت قیمت فروش با قیمت خرید، مالیات دریافت کند؛ مالیاتی که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.