۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۴۱۷ ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که آمریکا دلار را دستکاری می کند و برخلاف وظیفه خود به عنوان مرجع دلار، از آن به عنوان ابزار تحریم و فشار علیه کشورها استفاده می کند. به گفته وی این اقدام آمریکا، به طور خاص در سال های اخیر حرکت دیگر کشورها به سمت جایگزین های دلار را تسریع نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که آمریکا دلار را دستکاری می کند و زمانی که قصد دارد کشوری را مجازات کند، از دلار به عنوان یک ابزار فشار استفاده می کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفته است که آمریکا بلافاصله عملیات بانکی دلاری را با هر کشوری که می خواهد مجازاتش کند قطع می کند. این کشور همچنین سایر کشورهایی که فرمان آمریکا جهت عدم برقراری ارتباط با کشورهای تحریم شده را رعایت نمی کنند را نیز از دسترسی به عملیات بانکی دلاری منع می کند.

وی با بیان اینکه برای چندین دهه هر کشوری امیدوار بوده است که آمریکا با دقت تمام وظایف خود را به عنوان مبدأ ارز جهان روای خود یعنی دلار رعایت کند، گفته است اما اکنون اتفاقی که افتاده این است که آمریکا دلار را با اختیار و صلاحدید خود دستکاری می کند.

لاوروف در ماه گذشته در دیدار با همتای ترکیه ای خود گفته است که نقش دلار به عنوان ذخیره ارزی جهانی ممکن است کاهش یابد، چراکه کشورها در حال حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی جهت مبادلات تجاری خود هستند.

وزیر امور خارجه روسیه گفته است که سوء استفاده آمریکا از دلار به عنوان یک ذخیره ارزی بین المللی، باعث تضعیف جایگاه این ارز خواهد شد.

همچنین رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در هفته جاری از شرکای تجاری جهانی خواسته است که انحصار دلار را بشکنند و بیان کرده است ترکیه معاملات غیردلاری در تجارت و سرمایه گذاری با کشورهای دیگر را دنبال خواهد کرد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.