۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۳۰۶ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه گفته است که روسیه به‌طور جدی تلاش می‌کند تا در تجارت با کشورهای خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین از ارزهای ملی به جای دلار و یا یورو استفاده کند. کشورهای ترکیه، ایران و هند اهداف اصلی روسیه برای کنار گذاشتن ارزهای واسط در تجارت دوجانبه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه گفته است که روسیه به طور جدی در تلاش است تا در تجارت با کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا، پرداخت‌های خود را به‌وسیله ارزهای ملی انجام دهد.

مانتوروف گفته است که سرعت روند استفاده از ارزهای ملی پایین است و ما این کار را تنها در واکنش به تحریم‌ها اجرائی نکرده‌ایم، بلکه ما به طور سیستماتیکی این کار را برای چندین سال انجام داده‌ایم و تجربه این کار در مورد بانک‌های تجاری و بانک مرکزی در کشورهایی که مناسب هستند، انباشته شده است.

مانتوروف همچنین گفته است این امر کمتر در ارتباط با کشورهای اروپایی انجام می‌شود و بیشتر به کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا مربوط می‌شود.

به گفته مانتوروف تولیدکنندگان ماشین‌آلات روسی جهت تأمین قطعات در حال تغییر به سمت استفاده از ارزهای ملی در انجام پرداخت‌ها با ترکیه هستند و همچنین تعدادی از شرکت‌ها نیز عملیاتی نمودن چنین برنامه‌های را اعلام کرده‌اند.

به گفته وزیر صنعت و تجارت روسیه تولیدکنندگان ترکیه‌ای در حال حاضر با استقبال فزاینده‌ای در حال تغییر به سمت معاملات دلاری با استفاده از ارزهای ملی هستند.

مانتوروف گفته است که من نمی‌توانم دقیق بگویم که آیا تولیدکنندگان امروز ‌به سمت استفاده از ارزهای ملی حرکت کرده‌اند یا نه، چراکه تعداد زیادی تولیدکننده وجود دارد. با این حال کمتر از یک ماه پیش در صحبت با تولیدکنندگان آن‌ها اظهار داشتند که در آینده‌ای نزدیک این کار را خواهند کرد.

پیشتر رئیس جمهور ترکیه نیز قول انجام تجارت بدون دلار و با استفاده از ارزهای ملی را به روسیه و سایر کشورها داده است. علاوه بر این بانک‌های تجاری روسیه و ایران موافقت کرده‌اند که برای تأمین مالی دوجانبه عرضه تولیدات خود از ارزهای ملی استفاده کنند.

همچنین طبق اطلاعیه انجمن بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ، روسیه و هند نیز تلاش می‌کنند تا در تجارت با استفاده از ارزهای ملی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.