۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۲۸۸ ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از شیوع خشکسالی در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، خسارت های زیادی به مزارع کشاورزی این کشور وارد شد. دولت آلمان به منظور جبران بخش بزرگی از این خسارت ها، اقدام به تخصیص یارانه ۳۴۰ میلیون دلاری در جهت کاهش مشکلات کشاورزان و حمایت از تولیدات این بخش استراتژیک کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آغاز فصل گرم تابستان در مناطق اروپایی و افزایش دما در این کشورها و با شیوع آتش سوزی جنگل ها و مزارع کشاورزی، خسارت های زیادی به کشاورزان، دامداران و بخش شیلات وارد شده است.

آلمان از جمله کشورهایی است که امسال در معرض آسیب های جدی ناشی از افزایش دما قرار داشت به نحوی که آتش سوزی در جنگل های مناطق شمال و شرق این کشور و افزایش دمای رودخانه ها، منجر به نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی و ماهی ها شده است.

چندی پیش انجمن ملی کشاورزان آلمانی به منظور جبران خسارتهای ناشی از این خشکسالی پیشنهادات متعددی در جهت حمایت از کشاورزان ارائه کرد؛ پرداخت ۱ میلیارد یورو تسهیلات حمایتی به کشاورزان آسیب دیده از جمله آن بود که با موافقت ضمنی دولت این کشور نیز مواجه شد.

در همان زمان وزیر کشاورزی آلمان اعلام کرد: دولت این کشور به منظور کاهش قیمت محصولات در بازار برنامه مهمی در جهت پرداخت یارانه به کشاورزان خواهد داشت اما تصمیم گیری نهایی در این خصوص طی ماه های آینده صورت خواهد گرفت.

طبق نظر انجمن های کشاورزان آلمانی دولت های ایالتی و فدرال، این کشور باید ابتدا وضعیت اضطراری در بخش کشاورزی اعلام و سپس اقدام به تهیه بودجه اضطراری در جهت حمایت از کشاورزان نماید.

یارانه ۱ میلیارد یورویی دولت آلمان به کشاورزان در قالب جبران خسارت

ضرورت پرداخت یارانه به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی

اخیرا وزارت کشاورزی آلمان پس از بررسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی در این کشور اقدام به تامین بودجه یارانه پرداختی مستقیم به کشاورزان آسیب دیده در قبال خشکسالی های کرد.

بنابر اعلام وزارت کشاورزی آلمان، این بودجه حمایتی در جهت پوشش ضرر و زیان های کشاورزان و در حدد ۳۴۰ میلیون دلار خواهد بود که به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین یارانه پرداختی دولت آلمان تا پیش از این مربوط به سال ۲۰۰۳ و پرداخت ۸۰ میلیون دلار به کشاورزان ۸ ایالت این کشور می شد.

حمایت از تولید انگیزه دولت آلمان از پرداخت یارانه به کشاورزان

وزیر کشاورزی آلمان اخیرا با اعلام اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در سال اخیر از میزان متوسط ۳ سال اخیر حدود ۳۰ درصد پائین تر رفته است، گفت: مسلما کشاورزان توانایی کافی در جهت پرداخت هزینه های تولید خود نخواهند داشت و این موضوع آسیب جدی بر تولید محصولات کشاورزی در سال آینده وارد خواهد کرد.

هر چند بر اساس برآوردهای اعلام شده توسط وزارت کشاورزی آلمان، خسارت خشکسالی اخیر در حدود ۶۸۰ میلیون دلار برآورد شده و حدود ۱۰ درصد از مزارع و ۴ درصد از جمعیت کشاورزی این کشور در معرض این خشکسالی قرار داشته اند، اما دولت با پرداخت یارانه های بلاعوض مستقیم به کشاورزان قصد دارد گام جدی در جهت حل مشکلات کشاورزان بردارد.

طبق اعلام وزیر کشاورزی آلمان از آنجایی که خسارت ناشی از خشکسالی در مناطق مختلف این کشور متفاوت است، حدود ۵۰ درصد از یارانه پرداختی به کشاورزان از محل بودجه دولت فدرال تامین شده و مابقی باید توسط بودجه دولت های منطقه ای پرداخت خواهد شد.

کاهش ۲۶ درصدی تولید محصولات کشاورزی مهمترین نگرانی دولت

بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی آلمان در سال جاری میزان تولید غلات در مقایسه با سال ۱۹۹۴ که کمترین میزان تولید این محصولات نیز به شمار می رفت نیز پائین تر رفته است.

بنابر اعلام رئیس اتحادیه کشاورزان آلمان میزان تولید غلات در سال جاری به ۳۵.۶ میلیون تن رسیده است که به صورت کلی حدود ۲۶ درصد و در برخی مناطق بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از میانگین ۴ سال اخیر است.

بر اساس گزارش های منتشر شده تولید محصولاتی نظیر ذرت، چغندرقند، سیب زمینی و سبزیجات نیز با کاهش مواجه شده و بنابر پیش بینی رئیس اتحادیه کشاورزان آلمان در حدود ۳ میلیارد یورو به بخش کشاورزی این کشور خسارت وارد شده است.

برنامه حمایتی کشورهای اروپایی به منظور مقابله با اثرات خشکسالی

دولت سوئد، لتونی و لیتوانی نیز به منظور جبران خسارت های ناشی از خشکسالی به کشاورزان خود حدود ۱۳۱.۶ میلیون دلار یارانه پرداخت خواهند کرد.

همچنین دولت استرالیا نیز در جهت حمایت از کشاورزان خود به منظور مقابله با اثرات بزرگترین خشکسالی چندین سال اخیر، اقدام به پرداخت یارانه ای به میزان ۱.۷۵ میلیارد دلار کرده است.

تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان سیاست ۶۰ ساله اروپا

منبع:

euractiv

blackseagrain

رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.