۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۲۷۵ ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که روسیه، اقدامات تلافی جویانه خود علیه تحریم‌های فزاینده آمریکا را با حذف دلار از مبادلات با همسایگان در پیش خواهد گرفت و زمان آن فرارسیده است که این اقدام عملیاتی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که روسیه قطعاً به آخرین تحریم‌های آمریکا واکنش نشان خواهد داد و به‌سرعت تلاش‌های خود را برای حذف دلار از معاملات تجاری خود انجام خواهد داد.

وی در مصاحبه با یک مجله گفته است که زمان آن فرارسیده است که ما از حرف به سمت اقدام حرکت کنیم و دلار را به‌عنوان وسیله تسویه و پرداخت‌ها در مبادلات با همسایگانمان کنار بگذاریم و از گزینه‌های جایگزین استفاده کنیم.

ریابکوف با بیان اینکه این اتفاق می‌افتد و ما این کار را تسریع خواهیم کرد، گفته است اقدامات تلافی جویانه ما به‌عنوان پاسخی برای تحریم‌های رو به رشد آمریکا در پیش خواهد بود.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز در اظهارات اخیر خود گفته است که تعداد بیشتری از کشورها علاقه‌مند به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی و دیگر معاملات هستند.

به گفته نواک یک فهم مشترکی وجود دارد که ما باید در پرداخت‌هایمان به سمت استفاده از ارزهای ملی حرکت کنیم و این نیاز به تمایل و اقدام طرفین دارد. نواک این مسئله را در رابطه با ایران و ترکیه مطرح کرده است.

وزیر انرژی روسیه گفته است که ما در حال بررسی گزینه انجام پرداخت‌ها با ارزهای ملی هستیم که انجام این اقدام نیاز به ترتیبات خاصی در بخش‌های اقتصادی و بانکی دارد.

هفته گذشته روسیه اعلام کرد که علاقه‌مند است در معاملات با ترکیه از لیر و روبل استفاده کند. هند نیز قول استفاده از روپیه در مبادلات نفتی با ایران را داده است.

چین نیز به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با راه‌اندازی قراردادهای نفتی یوآنی که پترویوآن نام دارد، اقداماتی را برای مقابله با سلطه دلار انجام داده است. چین و ایران قبلاً توافق کرده‌اند که استفاده از دلار در تجارت بین‌المللی را کنار بگذارند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.