۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۱۸۸ ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفته است که اتحادیه اروپا باید برای عدم وابستگی به آمریکا باید سیستم مالی مستقل خود را ایجاد کند؛ سیستمی که دارای صندوق پولی مخصوص و شبکه سوئیفت جداگانه باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، اتحادیه اروپا باید سیستمی ایجاد کند که این امکان را فراهم کند که بلژیک در عملیات مالی خود مستقل از آمریکا باشد.

ماس در روزنامه هندلسبلت بیزینس دیلی نوشته است که ضروریست که ما استقلال اتحادیه اروپا را با ایجاد کانال‌های پرداخت که مستقل از آمریکا است، تقویت کنیم که این اقدامات با ایجاد یک صندوق پولی اروپایی مخصوص و یک سیستم سوئیفت مستقل محقق خواهد شد.

سوئیفت شبکه‌ای مستقر در بلژیک است که مؤسسات مالی سراسر جهان را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات مالی می‌کند. مدیریت سیستم سوئیفت ادعا می‌کند که این سیستم به لحاظ سیاسی خنثی است و هیچ وابستگی‌ای ندارد.

اما گزارش‌های وجود دارد که صحت چنین ادعاهایی را نقض می‌کند. آمریکا به اندازه کافی قدرتمند است که معاملات مالی سوئیفت را قطع کند.

در سال ۲۰۱۲ یک روزنامه دانمارکی نوشت: مقامات آمریکایی موفق به تصرف پول منتقل شده از یک بازرگان دانمارکی به یک بانک آلمانی شده‌اند که در ازای معامله سیگارهای کوبایی که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، پرداخت شده بود. از آنجایی که این معامله به دلار آمریکا انجام شده بود لذا به آمریکا این اجازه را می‌داد تا مبالغ انتقالی را بلوکه کند.

این سخنان وزیر امور خارجه آلمان در حالی مطرح‌شده است که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و تحریم‌های جدید را مجدداً علیه این کشور اعمال کرده است. با وجود فشار سیاسی آمریکا، اتحادیه اروپا همچنان متعهد به این توافق است.

ماس در نوشته خود گفته است که این توافق هنوز زنده است و بهتر از یک بحران در حال انفجار است که خاورمیانه را تهدید می‌کند.

اتحادیه اروپا بسته حمایتی را اجرا کرده است تا بدین طریق از شرکت‌های فعال در ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا حمایت کند. با این حال شرکت‌های توتال و غیره به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کرده‌اند. این شرکت‌ها به سیستم بانکی و بازارهای مالی بین‌المللی تحت نظارت آمریکا وابسته هستند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.