۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۱۸۴ ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های مرکزی استرالیا و اندونزی در قالب یک توافقنامه جدید مقرر نموده اند تا پیمان پولی دوجانبه میان خود را به مدت ۳ سال دیگر و به ارزش ۷.۳ میلیارد دلار تمدید نمایند. یکی از اهداف دو کشور جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان خود، در امان ماندن از تنش های مالی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی استرالیا و بانک مرکزی اندونزی در قالب یک قرارداد جدید توافق نموده‌اند تا پیمان پولی دوجانبه میان خود جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت با یکدیگر را تمدید نمایند. مهلت زمانی پیمان پولی سابق میان دو کشور در ماه دسامبر سال جاری منقضی خواهد شد.

مدت‌زمان این توافقنامه سه‌ساله خواهد بود و دو کشور در قالب این پیمان پولی قادر خواهند بود در مبادلات خود از ارزهای ملی خود با یکدیگر تا مبلغ ۱۰ میلیارد دلار استرالیا یا ۱۰۰ هزار میلیارد روحیه اندونزی استفاده کنند.

پیمان پولی میان دو کشور باهدف توسعه و بهبود تجارت دوجانبه میان دو کشور طراحی و منعقدشده است. به‌ویژه اینکه این پیمان در زمان تنش‌های مالی به دو کشور کمک خواهد کرد تا از ارزهای ملی خود استفاده کنند. این اقدام نشان‌دهنده همکاری مالی مستمر میان استرالیا و اندونزی است.

در حال حاضر بسیاری از کشورها علاوه بر هدف تسهیل و توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، جهت حفظ ثبات در بازار ارز خود از پیمان‌های پولی استفاده می‌کنند. بدین شکل که در این شیوه در عوض تقاضای دلار و یورو برای تجارت، از ارزهای ملی استفاده می‌شود و لذا در بازار فشار تقاضا برای دلار و یورو کاهش می‌یابد.

برخی دیگر از کشورها اعلام کرده‌اند که با انعقاد این پیمان‌ها به دنبال برداشتن موانع مبادلاتی از مسیر تجارت بین‌المللی خود هستند. چراکه در حال حاضر برای استفاده از نظام پرداخت دلاری بانک‌های واسطه‌ای متعددی درگیر هستند که این خود باعث افزایش پیچیدگی مبادلات و هزینه‌های تجارت شده است.

به‌عبارتی‌دیگر در پیمان پولی دوجانبه الزام تبدیل ارزها به دلار و وجود بانک‌های واسطه‌ای متعدد جهت انتقال وجه حذف می‌شود که این تا حد زیادی هزینه‌های تبدیل ارزها به دلار و دخالت بانک‌های واسطه‌ای را کاهش می‌دهد.

منبع: بانک مرکزی استرالیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.