۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۹۴۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ دسته: مالیات
۰

رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نقدینگی طی چند سال اخیر ۳ برابر شده، گفت: باید از سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه برای هدایت این نقدینگی به سمت تولید استفاده کرد و جلوی هجوم آن به بازارهای مختلف را گرفت تا از این طریق آسیبی به اقتصاد وارد نشود.

محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست های پولی در کشور دچار مشکلات اساسی بوده، گفت: طی این چند سال نقدینگی بیش از سه برابر شده، یعنی یک آمار نجومی خیلی عجیبی پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به همین خاطر خطرات و آسیب های جدی که از این زاویه به کشور وارد می شد را بار‌ها مقام معظم رهبری تذکر دادند که نقدینگی به سمت تولید مسکن یا سرمایه گذاری های جدید در حوزه نفت، بورس هدایت شود تا موجب تقویت این حوزه ها گردد.

این نماینده مجلس افزود: ولی خُب به هر حال کوتاهی صورت گرفت و امروز این میزان نقدینگی به یک تهدید و آسیب جدی تبدیل شده است.

رضایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که از هر ابزاری برای کنترل این سیل بنیان برکن اقتصادی باید استفاده کرد که یکی از این ابزارها اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است. باید با سیاست های مالیاتی از این تخریب جلوگیری کرد.

دستور تشکیل کارگروه برای هدایت نقدینگی به سمت تولید

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت، دستور ویژه ای مبنی بر تشکیل کارگروهی به منظور مطالعه بر روی نقدینگی و راهکارهای هدایت آن به سمت فعالیت های تولیدی و جلوگیری از سرازیر شدن آن به بازارهای مسکن، طلا و ارز دادند. ایشان با تعبیر بلای نقدینگی، هجوم نقدینگی به بازارها را موجب تخریب و بهم ریختگی آن دانستند.

۲ راهبرد هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی

لازم به ذکر است براساس آمار بانک مرکزی، نقدینگی کشور به بیش از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر این حجم از نقدینگی با اتخاذ سیاست‌های صحیح به جای حوزه‌های مخرب اقتصاد به سمت تولید هدایت شود، موجب اشتغال میلیون ها نفر و رونق تولید خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.