۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۹۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

به گفته مدیران یک شرکت بزرگ قطعه سازی در کشور، همکاری با شرکای فرانسوی سبب شده تا اگر در تولید قطعه ای نیز خودکفا شده ایم، باید در مورد تولید بخش های مختلف این قطعه تأیید فرانسوی ها را بگیریم؛ به عنوان مثال برای تولید یک قطعه خودرو ملزم به استفاده از مواد اولیه شرکت های مورد تایید فرانسوی ها هستیم.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت قطعه ساز اورند پیشرو به عنوان تولیدکننده لوله هاي پليمري تك لايه، سه لايه و پنج لايه، باك پليمري تک لایه و شش لايه، قطعات مختلف تزریقی، نوارهای آببندی خودروها و نیز خطوط مجهز مونتاژی در سايت های مختلف تولیدی، به عنوان بزرگترین طراح و توليد كننده مسير كامل نگهداری و انتقال سوخت خودروهای سواری در داخل كشور فعال بوده و در همین اين راستا بخشی از تولیدات خود را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می کند.

مشتریان عمده شرکت اورند پیشرو شرکت های زنجیره تأمین اصلی خودروسازان داخلی هستند. این شرکت قطعه ساز در جهت خودکفایی در تولید قطعات نام برده از سال ۱۳۷۶ فعالیت می کند.

به منظور بررسی مشکلات کنونی این شرکت قطعه سازی و اتفاقاتی که در آینده نه چندان دور با شروع تحریم های آمریکا در صنعت خودرو رخ خواهد داد، گفتگویی با مهندس آرمان موسوی مدیر عامل شرکت اورند پیشرو صورت گرفت.

کاهش ۳۰ درصدی تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور

موسوی با اشاره به اینکه شرایط فعلی صنعت قطعه سازی تابع شرایط کلی اقتصاد کشور است، گفت: در حال حاضر تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این نکته که کاهش تیراژ خودرسازان ناشی از کاهش تیراژ تولید قطعه سازان است، گفت: ادبیات شرایط بحرانی برای صنعت قطعه سازی صحیح نیست و بایستی با همکاری جامعه صنعت گران کشور شرایط را بهبود بخشید.

خودتحریمی چالش پیش روی صنعت قطعه سازی  

مدیرعامل شرکت قطعه ساز اورند پیشرو با اشاره به جلسه هفته گذشته انجمن قطعه سازان با مشاور خودرویی وزیر صنعت گفت: در این جلسه صحبت هایی مبنی بر توقف تولید قطعه سازان از ابتدای شهریور ماه مطرح شد؛ که به نظر بنده این صحبت ها صحیح نیست و این اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: با پشتیبانی سیستم بانکی کشور، واحدهای قطعه سازی امکان ادامه فعالیت با ۷۰ درصد ظرفیت خود را خواهند داشت.

موسوی با بیان این نکته که با برطرف شدن مشکل های ارزی بانک مرکزی صنعت قطعه سازی در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: چالش های پیش روی صنعت قطعه سازی ناشی از مشکلات داخلی است و ارتباط زیادی با تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا ندارد.

جایگزینی مواد اولیه داخلی با مورد مشابه خارجی

مدیرعامل شرکت قطعه ساز اورند پیشرو ادامه داد: با آغاز تحریم های صنعت خودرو امکان خرید مواد اولیه صنعت قطعه سازی از کشورهای اروپایی فراهم نخواهد شد.

وی گفت: با اتفاقات جدید رخ داده شرکت اورند پیشرو به دنبال این است تا مواد اولیه داخلی را جایگزین مورد مشابه خارجی نماید.

موسوی ادامه داد: اعمال تحریم ها اثر زیادی بر تولید خودروهای قدیمی نظیر انواع سواری پژو، پراید و … نخواهد گذاشت؛ چرا که این محصولات با عمق ساخت داخل بالایی تولید می شوند.

اقتصاد مقیاس چالش عدم داخلی سازی مواد اولیه قطعه سازی

مدیر عامل شرکت اورند پیشرو با بیان اینکه ارتقاء داخلی سازی قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو غیر ممکن نیست، گفت: امکان جایگزینی مواد اولیه خارجی صنعت قطعه سازی کشورهای آسیای شرقی و اروپایی با مشابه داخلی فراهم است.

وی گفت: یکی از عواملی که داخلی سازی در قطعات و مواد اولیه با وجود گذشت سال های زیاد فراهم نشده است؛ عدم اقتصادی بودن تولید این مواد اولیه در داخل کشور بوده است.

عدم تولید مواد اولیه قطعات ایمنی خودرو

موسوی با اشاره به اینکه به علت تولید قطعات ایمنی خودرو نیاز به مواد اولیه وارداتی دارد، گفت: شرکت اورند پیشرو برای تولید قطعات ایمنی خودرو نیاز به واردات پلی آمید ها دارد؛ که بعضی از گریدهای آن در پتروشیمی های داخلی تولید نمی شود.

مدیر عامل شرکت اورند پیشرو گفت: به منظور داخلی سازی مواد اولیه وارداتی قطعات خودرو، نهادهای نظارتی نظیر سازمان استاندارد باید کاهش کیفیت قطعات خودرو را تا حد قابل قبولی تایید کنند.

آسیب صنعت خودرو از وابستگی به قطعات منفصله وارداتی

در ادامه مهندس سپهری مدیر طرح و برنامه شرکت اورند پیشرو با اشاره به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور وابستگی به شرکای فرانسوی داشته اند، گفت: با خروج شرکای فرانسوی از ایران، چرخه تأمین خودروسازان با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که در بعضی از خودروها همچنان وابستگی به قطعات CKD وارداتی است.

سپهری با اشاره به اینکه همکاری با شرکای فرانسوی سبب شده تا اگر در تولید قطعه ای نیز خودکفا شده ایم، باید در مورد تولید بخش های مختلف این قطعه تأیید فرانسوی ها را بگیریم، گفت: به فرض مثال برای تولید یک قطعه خودرو ملزم به استفاده از مواد اولیه شرکت های مورد تایید فرانسوی ها هستیم.

لزوم تجمیع واحدهای قطعه سازی

سپهری مدیر طرح و برنامه شرکت اورند پیشرو در پایان به اشاره به طرح کارآمد تجمیع واحدهای قطعه سازی گفت: در کشورهای پیشرفته مجموعه سازان بزرگ در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که در کشور ما واحدهای قطعه ساز کوچکی فعالیت می کنند و یک شرکت زنجیره تأمین بزرگ بر فعالیت واحدهای قطعه سازی نظارت می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.