۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۸۸۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در کشور اندونزی، دولت از مشترکین کم‌مصرف برق حمایت می کند و برق یارانه ای و ارزان قیمت به آن‌ها تخصیص می‌دهد. اما در عین حال به مشترکین پرمصرف که از وسایل برقی با مصرف بالا بهره می برند، برق غیریارانه‌ای و با قیمت افزایشی اختصاص داده است. به این ترتیب قیمت برق مشترکین پرمصرف در کشور اندونزی به طور میانگین حدودا ۴.۵ برابر ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت برق دولتی اندونزی(PLN)، مشترکینی که توان پایین مصرفی داشته و به عبارت دیگر کم‌مصرف می‌باشند، توسط دولت حمایت می شوند و از برق یارانه‌ای بهره می‌برند. همچنین مشترکینی که توان بالای مصرف دارند، به عبارت دیگر پرمصرف هستند، تعرفه آزاد و قیمت افزایشی را می‌پردازند. شرکت تامین برق اندونزی(PLN)، یک شرکت دولتی است که وظیفه تولید و توزیع برق اندونزی را بر عهده دارد[۱].

برق یارانه‌ای فقط برای مشترکین کم‌مصرف

در اندونزی مشترکین خانگی بر اساس توان مصرفی(VA) به پنج دسته تقسیم می‌شوند. به دو دسته اول که مشترکین کم‌مصرف محسوب می شوند، برق یارانه‌ای و ارزان قیمت تخصیص یافته شده است. همچنین بر اساس میزان مصرف انرژی(kWh) نیز پلکانی تعریف شده است که تخفیف بیشتری برای مشترکین کم‌مصرف تر در نظر گرفته شود. مشترکین پرمصرف سه دسته دیگر نیز بهای برق آزاد و بالاتر از آن را به ازای هر کیلووات مصرف خود می‌پردازند.

در این دسته بندی، پله اول عمدتا از وسایل برقی با مصرف بین صفر الی ۴۵۰ وات مانند لامپ و یخچال استفاده می‌کنند. پله دوم نیز از وسایلی مانند ماشین لباسشویی، اتو و کولر آبی که حداکثر ۹۰۰  وات مصرف دارند، استفاده می‌کنند. مشترکین پله‌های سوم به بعد نیز جزو مشترکین پرمصرف بوده و از به میزان بیشتری از وسایل با توان بالا، همچون کولر گازی، سیستم سرمایش مرکزی، گرم‌کن استخر و خشک‌کن لباس، استفاده  می کنند و می‌بایست بهای مصرف بالای برق خود را بپردازند.

طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت برق اندونزی در سال ۲۰۱۶، قبض برق خانگی مطابق با جدول زیر محاسبه شده است[۲]:

در این جدول توان مصرفی با واحد (VA) که حاصل ضرب ولتاژ در جریان مصرفی می‌باشد بدست می‌آید. انرژی مصرفی نیز با واحد(kWh) بر اساس میزان برق مصرفی ماهانه محاسبه می‌شود.

تعرفه مشترکین پرمصرف برق در اندونزی ۴.۵ برابر ایران است

بر اساس شاخص GDP و PPP می‌توان مشاهده کرد که شاخص قدرت خرید در ایران و اندونزی تقریبا برابر است. از این‌ رو می‌توان تعرفه برق دو کشور را نسبت به قیمت دلار مقایسه کرد. علاوه بر این، سرانه درآمد سالیانه مردم ایران، بیش از کشور اندونزی است.

همان‌طور که در جدول قبل مشاهده می‌شود تعرفه متوسط برق برای مشترکین کم‌مصرف پله اول و دوم حدودا ۴۴۰ روپیه (Rp) برای هر کیلووات ساعت می‌باشد، که معادل ۰.۰۳ دلار یا سه سنت است. از طرفی تعرفه متوسط برق برای مشترکین پرمصرف، تعرفه آزاد بوده و هیچ گونه یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد و برابر با ۱,۳۶۴ روپیه معادل ۹.۴ سنت است. بنابراین مشترکین پرمصرف به ازای هرکیلووات ساعت در حدود ۸۴۶ تومان پرداخت می کنند.

اما در ایران، پرمصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند که نسبت به بهای تمام شده تولید یا صادرات برق بسیار پایین است. علاوه بر این بر اساس محاسبات صورت گرفته قیمت برق پرمصرف ها در اندونزی حدود چهار و نیم برابر قیمت آن در ایران است.

لزوم تعرفه پلکانی در ایران برای مشترکین پرمصرف

در انتها نیز باید متذکر شد که تعرفه برق در کشور اندونزی به نحوی طراحی شده است که یارانه تنها به مشترکین کم مصرف اختصاص یابد. از طرفی برای مشترکین پرمصرف، تعرفه برق به صورت غیریارانه‌ای و آزاد محاسبه می‌شود.

اما در ایران اگرچه تعرفه برق پلکانی است، اما مشترکین پرمصرف نیز از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره مند هستند که موجب شده است مشترکین پرمصرف از یارانه بیشتری نسبت به مشترکین کم‌مصرف بهره ببرند.

در راستای پیشرفت صنعت برق، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دولت اندونزی به مرور با اصلاح تعرفه‌ها، یارانه پله دوم مصرف(۹۰۰VA) را نیز کاهش داده است تا این دسته از مردم نیز بهای تمام‌شده تولید برق را بپردازند و صنعت برق کشور رشد کند.

منابع:

[۱] listrik.org/pln

[۲] PLN Electricity Charges from June 2016



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.