۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۴۷۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۰

صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی مالیات بر عایدی سرمایه را ابزار مهمی جهت هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد و اشتغال زا توصیف کرد و گفت: اجرایی شدن این مالیات موجب ایجاد اعتدال و توازن در بازارهای موازی تولید می‌شود.

محمدرضا صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به بیانات رهبر انقلاب در مورد لزوم مدیریت و هدایت نقدینگی واکنش نشان داد و در گفتگو با مسیر اقتصاد، مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان اصلی ترین ابزار مدیریت نقدینگی معرفی کرد.

نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس گفت: نقدینگی بالایی که در کشور ما موجود است به علت عدم اعتماد به اشتغال و سرمایه گذاری مولد به دلایل مختلف شکل گرفته است. دولتمردان و نمایندگان مجلس و دیگر دستگاه ها بایستی با تصمیمات خود نقدینگی را به سمت فعالیت های اشتغال زا و فعالیت هایی که بتواند به نوعی برای جامعه ارزش افزوده تولید کند، هدایت کنند.

ایجاد اعتدال و توازن با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه

نماینده مردم بافق در مورد راهکار هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های ارزش آفرین و اشتغال زا گفت: یکی از راهکارهای موثر در زمینه مدیریت نقدینگی، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. این مالیات باعث ایجاد اعتدال و توازن خواهد شد. با بازگشت برخی درآمدهای بادآورده به جامعه، به اقتصاد کشور کمک خواهد شد و با افزایش برابری فاصله طبقاتی نیز کاهش خواهد یافت.

صباغیان ادامه داد: این نوع مالیات روش بسیار خوبی برای مهار سوداگری در بازارهای غیرمولد است که با همکاری دستگاه های مربوطه می تواند به نحو احسن اجرا شود.

نگذارید نقدینگی به سمت مسکن سرازیر شود

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در مورد هدایت نقدینگی در دیدار با اعضای هیئت دولت فرموده بودند: «اگر چنانچه ما می‌توانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش می‌بردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ی بانک‌ها و با مسئله‌ی نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند؛  بخشهای جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البتّه یک فهرستی به من داده شده. … نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید.»(۱۳۹۷/۴/۲۴)

۲ راهبرد هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.