۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۲۱۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ دسته: تولید
۰

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری به ضرر مردم است، گفت: بایستی همچنان بر فرآیند قیمت گذاری خودروسازان نظارت باشد تا زمینه فساد ایجاد نشود.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: با توجه به شرایط جدید که قیمت ارز افزایش یافته و خودروسازان نیز از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی حذف شده اند، تا حدودی افزایش قیمت خودرو قابل پیش بینی بود.

وی تأکید کرد: به دلیل فضای انحصاری که برای دو غول بزرگ خودروسازی کشور ایجاد شده است، در شرایط فعلی آزادسازی قیمت خودرو و عدم نظارت به ضرر مردم است.

تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه بازار زمینه فساد را ایجاد کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تفاوت قیمت خودرو در داخل کارخانه و حاشیه بازار در بعضی محصولات به ۸۰ میلیون تومان نیز رسیده است، گفت: این پدیده زمینه فساد را ایجاد کرده و به فعالیت های سوداگرانه رونق داده است.

منصوری با بیان این نکته که ارز خودروسازان و قطعه سازان از بازار ثانویه تأمین می شود، گفت: بایستی اجازه افزایش قیمت با درصد معقولی (نهایتا ۱۰ درصد) را به خودروسازان داد تا تفاوت قیمت حاشیه بازار و کارخانه کاهش یابد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه تصریح کرد: آزادسازی کامل قیمت خودرو و اینکه در فرآیند قیمت گذاری خودرو هیچگونه نظارتی بر خودروساز نباشد، انحصار را بیشتر می کند و مصرف کنندگان ضربه اصلی را در این شرایط خواهند خورد.

وی گفت: خودروسازان تنها بخشی از محصولات خود را با قیمت کارخانه به مصرف کنندگان عرضه می کنند و مشخص نیست ما بقی محصولات چگونه عرضه می شود.

مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در اختیار دولت قرار گیرد

منصوری با بیان اینکه بایستی تفاوت قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه به حساب خزانه دولت واریز شود، ادامه داد: باید سود حاصل از تفاوت قیمت خودروها، توسط دولت صرف تقویت زیرساخت های تولیدی شود و تنها بخش کمی از سود حاصله به خودروسازان پرداخت شود.

قیمت خودرو در داخل بر اساس قیمت آن در بازارهای صادراتی تعیین شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به منظور افزایش رقابت پذیری در صنعت خودرو، بایستی توجه ویژه به بازارهای صادراتی داشت، گفت: ساز و کار هوشمند قیمت گذاری در صنعت خودرو به این گونه است که محصولات خودروسازان در بازارهای صادراتی عرضه شود تا قیمت آن در این بازارها کشف شود.

وی  با بیان اینکه با کشف قیمت خودرو در بازارهای صادراتی، این امکان فراهم خواهد شد تا با ضریب معقولی با همان قیمت محصولات را در بازارهای داخلی عرضه کرد، گفت: این اقدام علاوه بر اینکه فرآیند قیمت گذاری خودرو را شفاف می کند، موجب می شود محصولات تولیدی مزیت های صادراتی داشته باشند.

تعیین قیمت خودرو در بازار داخلی مطابق با «ارزش صادراتی»



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.