۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۷۱۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، مقامات این کشور به منظور حمایت از کشاورزان خود قصد دارند تا میزان یارانه های پرداختی به کشاورزان را از ۳.۵ میلیارد دلار فعلی به ۱۳ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از دلایل مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صدمه دیدن بخش کشاورزی به دلیل کاهش حمایت های یارانه ای است که با طرح جدید دولت این نگرانی برطرف خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از جدیت مقامات بریتانیا در زمینه خروج از اتحادیه اروپا، دولت این کشور قصد دارد به منظو کاهش اثرات منفی این تصمیم بر کشاورزان، یارانه های سبز خود را جایگزین سیاست حمایتی اتحادیه اروپا نماید.

بر اساس اعلام دولت بریتانیا حدود ۱۸.۴ میلیون هکتار زمین قابل کشت محصولات کشاورزی در این منطقه وجود دارد که محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا، چاودار، چغندرقند و سیب زمینی در آن تولید می شود.

در حال حاضر هر ساله کشاورزان بریتانیای حدود ۳.۵ میلیارد دلار یارانه حمایتی از صندوق کشاورزی اتحادیه اروپا به صورت مستقیم دریافت می کنند.

یعنی به طور سالانه هر کشاورز بریتانیای حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ دلار یارانه از صندوق کشاورزی اتحادیه اروپا دریافت می کند که این یارانه ها در برخی از موارد حدود ۷۰ درصد از درآمد این کشاورزان را شامل می شود.

اثرات مثبت و منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر کشاورزی این منطقه

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از برگزاری رفراندوم در کشورهای این منطقه در سال ۲۰۱۶ شکل جدی به خود گرفت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ سرانجام این موضوع به صورت رسمی انجام شود.

مخالفین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا معتقدند در صورت خروج دسترسی این کشور این ناحیه به نیروی کار ماهر محدود خواهد شد. همچنین آنان معتقدند خروج بریتانیا منجر به از دست رفتن سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا از کشاورزی و صنایع مرتبطش خواهد شد و کسری بودجه این منطقه را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که موافقین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا معتقدند از آنجایی که ۶۰ درصد از تجارت بریتانیا با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا انجام می شود، خروج از اتحادیه اروپا و برداشته شدن محدودیت های تجاری، اقدامی در جهت حمایت از صنایع داخلی خواهد بود.

تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان سیاست ۶۰ ساله اروپا

کاهش سطح حمایت های کشاورزی دغدغه اصلی مخالفین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

اما نگرانی اصلی مخالفین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا کاهش سطح حمایت از تولیدات محصولات کشاورزی است. در این زمینه موافقین خروج بریتانیا معتقدند می توان با طراحی سیاست جدید حمایتی از کشاورزی بر عواقب ناشی از خروج سیستم حمایتی اتحادیه اروپا غلبه کرد.

وجود پیچیدگی های فراوان در مسیر اعطای یارانه های حمایتی اتحادیه اروپا (cap) که منجر به بی اثر شدن پرداخت یارانه به کشاورزان بریتانیایی شده بود با برنامه ریزی دولت بریتانیا به راحتی می تواند با طراحی دوباره سیستم حمایتی از بخش کشاورزی این مشکلات را کم کند.

اکونومیست: کشاورزان بریتانیا اولین قربانیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهند بود

افزایش ۴ برابری حمایت های کشاورزی بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا

در این راستا ترزامی نخست وزیر بریتانیا از برنامه های جدید دولت متبوعش به منظور جایگزینی سیستم حمایت از تولید محصولات کشاورزی خبر داده است.

طبق اعلام نخست وزیر بریتانیا، دولت این کشور از تولید محصولات غذایی با کیفیت در قبال سیستم ناقص حمایتی اتحادیه اروپا حمایت ویژه ای خواهد کرد.

سطح حمایت بریتانیا از کشاورزان این ناحیه حدود ۱۳ میلیارد دلار خواهد بود؛ به نحوی که یارانه های تولید محصولات کشاورزی بر مبنای میزان مالکیت زمین، تولید محصولات اساسی و حفاظت از تنوع زیستی و عدم فرسایش خاک توزیع خواهد شد.

دولت بریتانیا قصد دارد با ترک اتحادیه اروپا فرصتی جدید برای توسعه حمایت ها از کشاورزان خود به وجود آورد تا آنان بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای تولید محصولات نمایند. از سویی دیگر طبق اعلام مقامات بریتانیا سیستم حمایتی جدید برخلاف نظام فعلی cap از پیچیدگی به مراتب کمتری برخوردار خواهد بود.

انجمن های ملی کشاورزی و منابع طبیعی بریتانیا نیز از طرح ارائه شده ترزامی استقبال کرده اند و از دولت این کشور پایدار بودن این سیاست ها تا ۱۰ الی ۲۰ سال آینده درخواست کرده اند.

https://masireqtesad.ir/54402/54402/

منابع:

agrirs

businessgreen



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.