۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۵۸۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بیش از ۴۰ درصد معاملات فروش خودرو در چین به کمک وام ها انجام می شود و حجم این وام ها در هر سال از مرز ۴ تریلیون یوآن معادل ۶۰۰ میلیارد دلار نیز فراتر می رود.

به گزارش مسیر اقتصاد فروش خودرو در چین در ماه ژوئن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۳ درصد افزایش یافت. کارشناسان خودرو در چین می گویند فروش خودرو در کشور چین در ماه جاری نسبت به ماه گذشته ۸ درصد رشد کرده است.

۴۰ درصد خودرها در چین با وام خریداری می شود

رابطه بین فروش خودرو و اعتبارات در چین کمتر از دیگر کشورها است. در این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، بیش از ۴۰ درصد معاملات فروش خودرو به کمک وام ها انجام می شود و حجم این وام ها در هر سال از مرز ۴ تریلیون یوآن، معادل ۶۰۰ میلیارد دلار نیز فراتر می رود. ۱.۴ تریلیون یوان معادل ۲۱۰ میلیارد دلار این وام ها توسط شرکت های ثبت اسناد خودروسازان تأمین می شود.

لازم به ذکر است این شرکت ها، وام را به صورت اوراق بهادار به صندوق حمایت از دارایی ها واگذار می کنند که در سه ماهه اول سال جاری به ۱۶ میلیارد یوان (۲.۳ میلیارد دلار) می رسد. سود این تسهیلات که به خریداران خودرو اعطا می شود، ۰.۱ درصد است.

سه برابر شدن ضریب نفوذ وام خودرو در چین در ۷ سال اخیر

ضریب نفوذ وام خودرو از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۱ تاکنون تقریبا ۳ برابر شده است. البته این رقم هنوز با میانگین ۷۰ درصدی جهانی فاصله بسیار دارد. این درحالیست که در آمریکا ارقام پرداختی در ۸۰ درصد معاملات خرید خودرو به کمک وام ها تامین می شود.

نفوذ تأمین مالی به سرعت در چین در حال رشد است؛ اما همچنان کمتر از میانگین قیمت جهانی است.

در نمودار زیر این مسئله قابل مشاهده است:

پرداخت ۴۵ درصد وام ها برای خرید خودروی لوکس

بر اساس گزارش تحقیقاتی شرکت جی دی پاور، وسایل نقلیه لوکس سهم قابل توجهی از وام های خرید خودرو را به خود اختصاص داده اند به طوریکه حدود ۴۵ درصد از این وام ها برای خرید خودروهای لوکس داده می شود. همچنین ۳۴ درصد این وام ها برای خودروهای با قیمت متوسط در نظر گرفته شده است.

وام های خرید خودرو توسط چهار بانک بزرگ چینی پرداخت می شود. در شکل زیر میزان تسهیلات این چهار بانک بزرگ در چهار سال اخیر قابل مشاهده است.

افزایش ۴۰ درصدی خرید خودرو با کمک وام ها

شرکت سهامی عام ژنگتون چین به عنوان یکی از خودروسازان چینی است که تخصص در عرضه خودروهای لوکس به بازار دارد و  مقر اصلی آن در پکن است. این شرکت خودروساز بدهی های خود را از طریق همین وام ها خنثی می کند. در واقع این اقدام سبب شده تا گردش مالی این شرکت خودروساز در سال گذشته به میزان ۷۱ درصد افزایش یابد.

همچنین طبق نظرسنجی که شرکت جی دی پاور انجام داده است، بیش از ۹ هزار نفر از مشتریان خودروهای چینی، حدود ۴۰ درصد از خریداران که در نظر سنجی شرکت کرده اند، گفته اند که در صورتی که وام خرید خودرو به آن ها داده نمی شد، خرید خودرو را به تعویق می انداختند. در واقع این اقدام چینی ها سبب شده تا میزان گردش مالی در صنعت خودرو افزایش یابد و علاوه بر این زمینه راه اندازی کارخانجات جدید و همچنین سرمایه گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه افزایش یابد.

افزایش گردش مالی خودروسازان از طریق تسهیل فروش خوردو

در ایران نیز می توان با این روش بسیاری از مردم را صاحب خودرو نو کرد. در واقع اگر سازوکارهای مالی خودروسازان و نظام بانکی کشور اصلاح شود به راحتی می توان تأمین مالی بخش زیادی از پول خودروهای نو را به مردم داد و رونقی جدی برای بازار خودرو ایجاد کرد.

این افزایش گردش مالی خودروسازان سبب می شود تا زمینه سرمایه گذاری در طراحی و تولید پلتفرم نیز افزایش یابد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.