۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۴۲۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ دسته: انرژی
۰

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق با بیان اینکه تنها راه نجات اقتصاد صنعت برق، ثابت نگه داشتن تعرفه برق کم‌مصرف‌ها و افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها است، گفت: برای افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف باید دست وزارت نیرو باز باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه «اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» روز دوشنبه ۱ مردادماه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

توافق مجلس و وزارت نیرو بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف

اقتصاد برق را باید نجات داد

ابراهیم خوش گفتار عضو هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق در این جلسه با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۲۸۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده‌ و به قیمت میانگین ۶۷ تومان به دولت فروخته‌ایم، گفت: درآمد صنعت برق کشور در سال پیش ۱۶ هزار میلیارد تومان شد.

وی افزود: حدود ۶۵ درصد از ۱۶ هزار میلیارد تومان، متعلق به بخش خصوصی است که با میانگین ۶۰ تومان خریداری شده است و بقیه درآمد، باید برای هزینه‌های وزارت نیرو، برق‌های منطقه‌ای، انتقال، توزیع و تولید پرداخت شود.

خوش گفتار با بیان اینکه با توجه به ارزان فروشی برق، مجموعه برق کشور ورشکسته و غیرقابل اداره است، گفت: اقتصاد برق را باید نجات داد، در غیر این صورت هر سال بدهی‌های وزارت نیرو بیشتر و شرایط دشوارتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که قیمت برق اصلاح نشود، صنعت برق نجات پیدا نمی‌کند و در سال‌های آتی نیز دچار خاموشی خواهیم شد. ما هم‌اکنون دچار بحران برق شده‌ایم و خجالت‌آور است که برق صادراتی به عراق و افغانستان را به دلیل کمبود برق در بدترین حالت قطع کرده‌ایم. این در حالی است که کشور ما میلیاردها مترمکعب منابع گازی، توان فنی پیشرفته و توانایی تولید و ساخت نیروگاه‌های بسیاری را دارد، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌ها و نظام غلط قیمت‌گذاری برق، دولت مانع از سرمایه‌گذاری در صنعت برق شده است.

تعیین تعرفه پرمصرف‌ها به وزارت نیرو سپرده شود

ابراهیم خوش گفتار گفت: مجلس می‌بایست الگوی مصرف را مشخص کند تا افرادی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند برق ارزان دریافت کنند و مشترکین پرمصرف نیز هزینه بیشتری بپردازند.

وی گفت: به عنوان مثال، قیمت برق یک خانه زعفرانیه ۱۷۰متری ۱۰۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت تلفن همراه اشخاص همان خانه، ۴۰۰ هزار تومان است. اگر قیمت برق این مشترک از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد کلیه مسئولین مخالفت کرده و مانع می‌شوند. اختلاف قیمت بین مشترک مناطق گرمسیری که از یک کولر گازی استفاده می‌کند با ۱۰ کولر گازی بسیار کم است و این نشان از قیمت‌گذاری غلط دارد. برای افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف باید دست وزارت نیرو باز باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.