۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۸۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ دسته: مالیات
۰

دکتر حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، مالیات بر عایدی سرمایه را راهی برای جلوگیری از بروز التهابات بازار دانست و گفت: در صورت اخذ مالیات بر منفعت سرمایه و هدایت درست نقدینگی به سمت تولید، قطعا تورم به این شکل در کشور ایجاد نخواهد شد.

حسین صمصامی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص التهابات اخیر بازارهای سکه، ارز، مسکن و خودرو گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری برای جلوگیری از سفته بازی است.

وی افزود: این مالیات نفعی که از طریق سفته بازی عاید افراد شده را دریافت می کند و به این صورت انگیزه سوداگری در بازار را از بین می برد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل اقتصاد کشور خلق نقدینگی است، گفت: نقدینگی همانند آب برای بازار نیاز است و روز به روز در حال رشد و افزایش است. آن چیزی که اقتصاد را با مشکل مواجه کرده، بحث هدایت نقدینگی است.

سیستم بانکی، نقدینگی کشور را دست افراد خاص قرار داده

صمصامی با بیان اینکه در کشور کانال های هدایت نقدینگی ضعیف است، گفت: یکی از این کانال ها، سیستم بانکی است که هم خلق نقدینگی و هم هدایت آن را بر عهده دارد.

این استاد دانشگاه افزود: به همین دلیل نقدینگی دست افراد خاصی قرار می گیرد و به دلیل آنکه شرایط تولید جذابیت ندارد این حجم از نقدینگی به سمت دلار، سکه، مسکن و … می رود که به اقتصاد آسیب می زند.

هدایت نقدینگی به سمت تولید با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

وی با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید زمانی محقق می‌شود که تولید سود جذابی داشته باشد و فعالیت سفته‌بازی و دلالی بی‌رونق شود، گفت: اگر جلوی سفته بازی این بازارها گرفته شود و از آن طرف شرایط مساعد برای تولید فراهم شود نقدینگی به سمت بازارهای موازی تولید نخواهد رفت و این کار با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه امکان پذیر است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: در صورت اخذ مالیات بر منفعت سرمایه و هدایت درست نقدینگی به سمت تولید قطعا تورم به این شکل در کشور ایجاد نخواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.