۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۹۷۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

طی ۵ سال مدیریت سیف بر بانک مرکزی، بارها کارشناسان اقتصادی در حوزه بازار ارز اقداماتی را به ایشان پیشنهاد دادند که اگر انجام می شد، این بازار در شرایط فعلی وضعیت بهتری داشت. در صورتی که همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی بدون وقفه ماموریت های مهم و کارشناسی شده را در این زمینه به انجام برساند، می توان امید داشت که وضعیت بازار ارز کشور بهبود یافته و تحریم های حاکم بر آن نیز بی اثر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته با تصمیم هیات دولتی، عبدالناصر همتی رئیس بیمه مرکزی و رئیس سابق بانک ملی ایران، جای سیف را در بانک مرکزی گرفت. به این ترتیب سیف پس از ۵ سال از سکان داری بانک مرکزی کنار گذاشته شد.

طی ۵ سال مدیریت سیف بر بانک مرکزی، بارها کارشناسان اقتصادی در حوزه بازار ارز اقداماتی را به ایشان پیشنهاد دادند که اگر انجام می شد، بازار ارز در شرایط فعلی وضعیت بهتری داشت.

استفاده از پیام رسان جایگزین سوئیفت کلید بی اثر کردن تحریم‌ها/ بانک مرکزی باید نسبت به آثار تحریم پاسخگو باشد

با این وجود، اقدامات پیشنهادی یا با سرعت بسیار کمی پیگیری شد و یا اینکه اصلا در دستور کار قرار نگرفت و این باعث شد امروز، وضعیت ارزی کشور در شرایط نوسانی و بحرانی قرار گیرد.

رئیس کل جدید چه باید بکند؟

مدیریت بازار ارز کشور و جلوگیری از نوسانات متعدد آن راهکارهایی دارد که نیازمند تصمیم و اقدام بانک مرکزی است؛ در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی مهمترین نقش را دارد.

در این راستا، سه اقدام مهم و اساسی هست که باید در دستور کار قرار گیرد تا منابع و نظامات ارزی کشور به بهترین شکل مدیریت شده و تحریم هایی که به زودی و مجددا گریبانگیر اقتصاد کشور خواهد شد را بی اثر کند.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ۱۰ کشور هدف و عملیاتی نمودن آن که بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور به دلار و یورو را کاهش می دهد؛ استفاده از پیام رسان موازی سوئیفت که اطلاع آمریکا از مبادلات ایران و تحریم پذیری آن را از بین می برد؛ و توسعه بازار ثانویه ارزی به شکلی که تمام مبادلات ارزی از طریق آن انجام شده و دولت نیز در آن نقش آفرینی نماید، از جمله راهکارهایی است که باید هر چه سریعتر در دستور بانک مرکزی قرار گیرد.

در صورتی که همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی بدون وقفه در این زمینه اقدام نماید، می توان امید داشت که وضعیت بازار ارز کشور بهبود یافته و تحریم های حاکم بر آن نیز بی اثر شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.