۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۹۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دو کشور چین و آفریقای جنوبی به منظور توسعه همکاری در صنعت خودرو، یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری منعقد کردند. شرط آفریقای جنوبی برای همکاری با شرکت های چینی در این زمینه داخلی سازی ۶۰ درصدی بوده است. در همین راستا اولین خودرو تولید آفریقای جنوبی با همکاری شرکت خودروسازی BAIC چین، در حاشیه سفر رئیس جمهور این کشور رونمایی شد که از داخلی سازی ۶۰ درصدی برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از دغدغه های اصلی خودروسازان جهانی برای ایجاد مزیت در بازار آفریقای جنوبی، حرکت به سمت افزایش داخلی سازی و تولید محصولات در داخل این کشور است. در این صورت علاوه بر کاهش هزینه های تولیدی، شرکت های خارجی می توانند از مزیت هایی همچون افزایش تیراژ تولید نیز بهره ببرند و در رقابت با دیگر تولیدکنندگان خودرو مزیت بیشتری کسب نمایند.

سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری چین در صنعت خودرو آفریقا

در این راستا در حاشیه سفر رئیس جمهور خلق چین به آفریقای جنوبی قراردادی در زمینه توسعه صنعت خودرو این کشور منعقد شد.

گروه خودروساز چینی BAIC توافقنامه دو جانبه خودرویی با آفریقای جنوبی امضا کرده است که همزمان با اجرایی شدن آن برزرگترین سرمایه گذاری در طول ۴۰ سال آینده در این کشور صورت خواهد گرفت.

دو کشور چین و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۵ یک تفاهم نامه به ارزش ۹۴ میلیارد رند آفریقای جنوبی معادل ۷ میلیاد دلار در زمینه تولید مشترک خودرو منعقد کرده اند و از آن زمان فعالیت شرکت های خودروسازی چین در این کشور آغاز شده است.

تولید اولین محصول خودروساز چینی BAIC در آفریقای جنوبی

در حاشیه این دیدار که نمایندگان از چین، کارشناسان خودرو، شهردار نلسون ماندلا و رهبران تجاری دو کشور حضور داشتند از اولین محصول خودروساز چینی BAIC رونمایی شد. بر اساس توافقات صورت گرفته از سال آتی این محصول چینی با عمق ساخت داخل قابل توجهی تولید خواهد شد.

کارخانه تولید این محصول که دسامبر سال ۲۰۱۵ به طور رسمی آغاز به کار کرده است سالانه ۱۰۰ هزار خودرو را با داخلی سازی قابل توجهی تولید خواهد کرد. همزمان با آغاز فعالیت رسمی این کارخانه در سال ۲۰۱۵، ۵۰۰ شغل جدید ایجاد شد.

در ادامه اقدامات صورت گرفته و با احداث کارخانه جدید خودروساز BAIC در شهر Coega آفریقای جنوبی، ۱۵۰۰ شغل جدید دیگر ایجاد شد. برای راه اندازی این کارخانه به طور تقریبی ۱۱ میلیارد رند معادل ۸۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

داخلی سازی ۶۰ درصدی شرط آفریقای جنوبی برای همکاری با شریک چینی  

خودروهای تولیدی خودروساز BAIC در آفریقای جنوبی حداقل ۶۰ درصد داخلی سازی می شوند. در واقع شرط همکاری آفریقای جنوبی با شریک چینی داخلی سازی بالای ۵۰ درصد محصولات چینی است.

همانطور که مشخص است استراتژی صنعتی کشورهایی که در صنعت خودرو نوپا هستند، انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح جهانی در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک است. این قراردادها اگر چه در وهله اول منجر به انتقال تکنولوژی نمی شود، ولی سبب افزایش ایجاد اشتغال در صنعت قطعه سازی این کشورها خواهد شد و در ادامه زمینه افزایش رقابت پذیری در صنعت خودرو را فراهم خواهد کرد.

اما برای تحقق این اهداف لازم است قراردادها به نحوی هوشمندانه منعقد شود که شرایط برد-برد بر آن حاکم باشد. در نظر گرفتن شروطی همچون داخلی سازی بالا، صادرات بخشی از محصولات تولید شده و مواردی از این دست از جمله بندهای لازم در قرارداد با شرکت های خارجی است که شرایط برد-برد را محقق می نماید.

منبع: دیسپاچ لایو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.