۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۸۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مقامات سریلانکایی درصدند با تهاتر نفت و چای مشکل تبادلات مالی ناشی از تحریم آمریکا با ایران را حل کنند. در صورت پذیرش درخواست ۲۵۰ میلیون دلاری کشور سریلانکا مبنی بر تهاتر چای با نفت، واردات چای از این کشور نزدیک به ۱۰ برابر نیاز داخلی خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد همانگونه که پیش بینی می شد کشورهای طرف مبادله با ایران با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا، اقدام به سوء استفاده از شرایط موجود خواهند کرد.

بر اساس تجارب سال های گذشته و در شرایط وجود تحریم های شدید مالی، دولت ایران امکان نقد کردن پول نفت را نخواهد داشت؛ لذا ساده ترین و سطحی ترین راهکار پیش رو، واردات محصولات مورد نیاز از طریق تهاتر نفت با کالا خواهد بود.

در ماه های اخیر نیز با خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های جدید مالی علیه ایران، مسئله فروش نفت یکی از اولویت های اساسی دولتمردان شده است. به همین منظور اعضای هیات دولت در ستاد تنظیم بازار اقدام به تشکیل کمیته تهاتر کالا با نفت به محوریت وزارت نفت کردند تا از این طریق مسئله فروش نفت را مدیریت نمایند.

این درحالیست که برای فروش نفت و دریافت منابع حاصل از آن، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می تواند در دستور کار قرار گیرد؛ در واقع تهاتر کالا با نفت سطحی ترین و مضرترین راهکار در این زمینه است.

ارجحیت حمایت از تولید کالاهای اساسی به تهاتر غذا با نفت

از آنجا آنکه تجارب جهانی و پیشین کشور ایران نشان دهنده شکست قطعی این سیاست است، در اتخاذ چنین سیاستی باید تجدیدنظر شود.

ارائه پیشنهاد تهاتر چای با نفت توسط مقامات سریلانکایی

همانگونه که پیش بینی می شد کشورهای طرف تجارت با ایران از شرایط پیش آمده نهایت سوء استفاده را انجام می دهند؛ به نحوی که در جدیدترین اقدام، کشور سریلانکا خواستار فروش چای در قبال دریافت نفت از ایران شده است.

لوسیل ویجه واردنا، رئیس هیئت بازرگانی چای سریلانکا ۳۱ تیرماه اعلام کرد: این پیشنهاد به موجب تحریم های سازمان ملل مطرح شده است، زیرا محدودیت هایی در زمینه تراکنش های مالی با ایران وجود دارد.

وی گفت: «در صورتی که شرکت سیلون پترولیوم به ما پول بدهد، ما می توانیم صادرات چای به ایران را ادامه بدهیم، زیرا محدودیتی در زمینه صدور این کالا به ایران وجود ندارد. بدهی نفتی ایران به شرکت سیلون پترولیوم می تواند از طریق صادرات یک سال چای به ایران جبران شود.»

رئیس هیئت بازرگانی چای سریلانکا تصریح کرد: مقامات هیئت تجاری چای سریلانکا این هفته با رئیس کل بانک مرکزی سریلانکا دیدار داشته اند و قرار است در هفته آینده مذاکرات بیشتری صورت گیرد تا توافقی در زمینه نحوه فائق آمدن به مشکل تحریم ها و ادامه صادرات چای به ایران به دست آید. به گفته مقامات سریلانکا این امیدواری وجود دارد که به زودی توافقی به دست آید.[۱]

نیاز وارداتی کشور یک دهم پیشنهاد سریلانکا

چای یکی از محصولاتی است که در ایران طرفداران بسیاری دارد و کشت این محصول از گذشته‌های دور در شمال کشور متداول بوده است؛ کشت این محصول طی سال های اخیر با برنامه های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی افزایش پیدا کرده است.

طبق اعلام مسئولین سازمان چای کشور میزان نیاز کشور به چای خشک حدود ۱۱۰ هزارتن است که از این میزان حدود ۲۵ هزار تن در داخل کشور تولید می شود.

به عبارت دیگر سالانه ۲۷۵ هزار دلار چای از کشورهای دیگر وارد می شود که در صورت پذیرش درخواست ۲۵۰ میلیون دلاری کشور سریلانکا مبنی بر تهاتر چای با نفت، واردات چای از این کشور نزدیک به ۱۰ برابر نیاز داخلی خواهد بود.

تهاتر کالا با نفت نتیجه بی عملی

طبق گفته کارشناسان روش های متعددی برای بی اثرکردن تحریم های جدید آمریکا وجود دارد که دولت دوازدهم می تواند با استفاده از چنین سیاست هایی، ضمن بی اثر کردن تحریم از سوء استفاده کشورهای طرف مقابل جلوگیری نماید.

طبق اعلام کارشناسان، بانک مرکزی می تواند با انعقاد پیمان پولی دوجانبه و جایگزینی پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت مشکل تبادل مالی ایران با کشور طرف تجارت را تا حدود زیادی برطرف کند؛ همچنین راه اندازی بورس نفت و فروش ریالی در آن، مسئله دسترسی به منابع را مرتفع خواهد کرد.

پینوشت:

[۱] خبرآنلاین کد خبر ۷۹۱۴۸۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.