۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۵۲۰ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مدیریت هوشمندانه زنجیره تأمین یکی از عوامل مهم رشد صنعت خودرو در بریتانیا بوده که منجر به افزایش داخلی سازی تا ۸۰ درصد در این کشور شده است. این وضعیت موجب شده است صنعت خودرو بریتانیا در طی سالیان گذشته رشد بسزایی در تیراژ تولید و صادرات را تجربه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از راهبردهای مهمی که اغلب کشورها در صنعت خودرو به آن پایبند هستند، توسعه متوازن کل زنجیره های این صنعت است. از این رو باید بخش های مختلف صنعت خودرو به طور همزمان مورد توجه ویژه قرار بگیرند. مدیریت زنجیره تأمین خودروسازان یکی از الزاماتی است که در این زمینه بایستی به آن توجه شود.

در واقع مدیریت پایدار یک شرکت خودروسازی نه فقط به عملکرد آن شرکت به تنهایی، بلکه به هماهنگی با سایر شرکت هایی که در بالادست زنجیره تأمین (تأمین کنندگان) و پایین دست زنجیره تأمین (توزیع کنندگان و خرده فروش ها) فعالیت می نمایند، بستگی دارد. یکی از دلایل اصلی افت عملکرد زنجیره تأمین و بالاخص شرکت کانونی زنجیره، عدم هماهنگی زنجیره تأمین است.

صادرات ۸۰ درصد تولیدات صنعت خودرو بریتانیا با مدیریت صحیح زنجیره تأمین

مدیریت هوشمندانه زنجیره تأمین خودروسازان بریتانیایی از عوامل رشد صنعت خودرو در این کشور است. صنعت خودرو در بریتانیا به عنوان صنعتی پیشران نقش بسزایی در اقتصاد این کشور داشته است.

آمار تولید خودروسازان بریتانیایی نشان می دهد که بیش از ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۴ در این کشور تولید شده است. همچنین در این سال حدود ۲.۵ میلیون موتور در کشور ساخته شده است. بیش از ۸۰ درصد تولیدات صنایع خودروسازی در بریتانیا به کشورهای هدف صادر می شود و این نشان از تولیدات صادرات محور این صنایع دارد. در حال حاضر بریتانیا به عنوان دومین تولیدکننده خودروهای ارزان قیمت در جهان مطرح است.

افزایش داخلی سازی و کاهش هزینه های تولید با گسترش زنجیره تأمین

از دیگر عوامل  رشد سرمایه گذاری زنجیره تأمین در صنعت خودرو بریتانیا را می توان توسعه مدل های جدیدی از محصولات در این کشور دانست. در سال ۲۰۱۴ فروش تأمین کنندگان قطعات خودرو در بریتانیا ۱۹ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد.

این در حالی است که میزان فروش خودروسازان ۵% کمتر از فروش تأمین کنندگان قطعات بود. علت این امر این است که در این سال خودروسازان در حال سرمایه گذاری برای روانه کردن محصولات جدید به بازارهای اروپایی و جهانی بودند و با این اقدام فرصت سرمایه گذاری در زنجیره تأمین را گسترش دادند. افزایش داخلی سازی و کاهش هزینه های تولید نتیجه این اقدام خودروسازان بریتانیایی بوده است.

تأمین ۸۰ درصد قطعات خودروهای تولیدی در بریتانیا توسط قطعه سازان داخلی

با بررسی زنجیره تأمین خودروسازان بریتانیایی مشخص می شود که حدود ۸۰ درصد تأمین قطعات محصولات تولیدی توسط قطعه سازان این کشور انجام می شود. این وضعیت موجب شده است صنعت خودرو بریتانیا در طی سالیان گذشته رشد بسزایی در تیراژ تولید و صادرات را تجربه نماید.

شواهد نشان می دهد که یکی از دلایل رشد و توسعه صنعت خودرو در بریتانیا وجود تأمین کنندگان بزرگ قطعات در این کشور است. بدین معنی که تولید قطعات در بریتانیا با مقیاس بزرگ صورت می گیرد و قطعه سازان کوچک و خرد در این کشور وجود ندارند.

نظارت شورای خودرو بریتانیا بر هزینه های تولید و قیمت خودرو

در بریتانیا شورای خودرویی فعالیت می کند که وظیفه اصلی آن نظارت بر قیمت خودروهای تولیدی و برآورد هزینه تولید قطعه سازان و خودروسازان است. عملکرد این شورا سبب شده است سطح کیفی تولیدات و رقابت پذیری آن ها افزایش یابد.

از دیگر اقدامات این شورا راه اندازی و طراحی سیستمی است که با استفاده از آن قابلیت قطعه سازان بریتانیایی افزایش یافته است. جدول زیر رشد سرمایه گذاری در تولیدات قطعه سازان بریتانیایی را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نشان می دهد. همانطور که مشخص است میزان سرمایه گذاری تولید قطعات و مجموعه های اصلی خودرو از ۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۲ به حدود ۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

منبع: اتوموتیو کانسیل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.