۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۰۴۶ ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اردوغان استفاده از دلار و یورو را دارای اثرات سوئی برای کشورها قلمداد کرده است و گفته است این کشور قصد دارد در تجارت با ایران، روسیه و چین از پول های ملی استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آغاز تجارت با پول ملی ترکیه با کشورهایی چون روسیه، ایران و چین خبر داده است. اردوغان پس از بازگشت از بروکسل و شرکت در نشست سران ناتو، این خبر را اعلام کرده است.

اردوغان گفته است این اقدام به منظور مقابله با تأثیرات سوء نوسانات نرخ ارز (دلار و یورو) در اقتصاد ملی صورت می پذیرد.

به گفته اردوغان نوسانات نرخ ارز تنها مسأله ترکیه نیست و یک معضل بین المللی است و یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این وضعیت رهایی از دلار و یورو و انجام تجارت خارجی با پول ملی کشورها است.

رئیس جمهور ترکیه گفته است ما انجام این اقدام را با روسیه مذاکره و در بخش هایی آغاز کرده ایم، همچنین با ایران نیز در بخش هایی اجرایی کرده ایم و با چین هم مشغول مذاکره هستیم.

اردوغان گفته است هر چه بیشتر با پول ملی تجارت کنیم نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد، البته طبیعی است که نمی توانیم مبادله با ارز خارجی (دلار و یورو) را به صفر برسانیم.

ترکیه در ماه های گذشته با بحران نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش لیر مواجه شده است. ارزش لیر در یک سال گذشته نزدیک به یک سوم کاهش داشته است و درحال حاضر در بازار استانبول نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به رقم کم سابقه ۴.۸۵ لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است.

منبع: hispantv.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.