۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۸۱۷ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

بر اساس اعلام سازمان دولتی غلات عربستان، واردات گندم این کشور پس از قطع حمایت های دولت از کشاورزان در سال جاری به ۳.۵ میلیون تن رسیده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۵ میلیون تن نیز افزایش یابد. این درحالیست که میزان تولید داخلی گندم این کشور درحدود ۷۰۰ هزار تن گزارش شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از رهاسازی برنامه خودکفایی تولید گندم در عربستان، این کشور تبدیل به واردکننده این محصول اساسی در منطقه شده است. در حالیکه تا سال ۲۰۰۸ مقامات عربستانی برنامه های ویژه ای به منظور خودکفایی در تولید گندم داشتند اما در اقدامی قابل تامل سیاست حمایت از تولید این محصول را رها کردند.

بر اساس اعلام سازمان دولتی غلات عربستان سعودی واردات گندم پس از رها سازی برنامه خودکفایی در این کشور به ۳.۵ میلیون تن در سال رسیده است و پیش بینی می شود واردات این محصول تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۵ میلیون تن نیز افزایش یابد.

گندم های وارداتی عربستان از کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا خریداری می شوند، این در حالی است که هر سه این کشورها حمایت های ویژه ای از تولید گندم در کشور خود دارند.

برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای افزایش تولید و صادرات گندم در افق ۲۰۳۰

اخیرا بر اساس اعلام سازمان دولتی غلات عربستان در حدود ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان این کشور خریداری شده است که این میزان گندم تولید شده نیز به منظور استفاده در کارخانجات صنعتی و تحت حمایتی خاص تولید شده اند.

از آنجایی که وابستگی غذایی به کشاورزان کشورهای دیگر جزء برنامه های عربستان سعودی در حوزه کشاورزی است اما این کشور چندی پیش با قراردادی تجاری با وزارت کشاورزی روسیه مقدمات صادرات گندم را از بنادر خود مهیا کرد.

بر اساس این توافق عربستان تنها واسطه محصولات کشاورزی روسیه نخواهد بود؛ بلکه در این قرارداد عربستان محصولات کشاورزی روسیه را خریداری می کند و آن را به هر میزان که بتواند به دیگر کشورها صادر خواهد کرد. به این ترتیب این کشور به مرکز تجارت گندم و دیگر محصولات کشاورزی در منطقه تبدیل خواهد شد. 

هرچند این کشور از این طریق می تواند سود تجاری نصیب خود کند، اما وابستگی غذایی این کشور به گندم وارداتی از دیگر کشورها از بین نخواهد رفت.

برنامه‌ریزی عربستان برای تبدیل شدن به هاب تجارت گندم در منطقه

منبع:

blackseagrain



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.