۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۷۹۰ ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ دسته: انرژی
۰

بازگشت مجدد تحریم ها و لزوم ایجاد زمینه های سودده سرمایه گذاری در مقابل بازارهای غیرمولد، ۲ عاملی است که اهمیت ایجاد شرایط برای تامین مالی پروژه های کلان نفتی از طریق بازار سرمایه و منابع مردمی را دوچندان می کند.

مسیر اقتصاد/ تامین مالی پروژه های کلان نفتی یکی از مباحثی بوده که همواره مورد بحث و بررسی میان کارشناسان و مسئولین بوده است.

بررسی ها نشان می دهد وابستگی مالی پروژه های کلان نفتی به شرکت ها یا کشورهای خارجی، قدرت چانه زنی و کسب منفعت از منابع نفت و گاز را از کشور می گیرد. در مقابل در صورتی که منابع مالی این پروژه ها از مسیرهای داخلی تامین شود، تمام آورده حاصل از اجرای پروژه برای کشور و سرمایه گذاران داخلی خواهد بود.

کارشناسان نیز معتقدند امکان استفاده از منابع داخلی به منظور تامین مالی پروژه ها وجود دارد و ابزارهای گسترده بازار سرمایه این امکان را فراهم می کند.

۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی باید به بخش نفت و گاز هدایت شود/ تلاطم بازارهای ارز، سکه و مسکن نتیجه رهاسازی نقدینگی

در شرایط فعلی ۲ عامل حرکت کشور به سمت تامین مالی قراردادهای کلان نفتی از طریق بازار سرمایه را بیش از پیش اهمیت می دهد. عامل اول بازگشت مجدد تحریم ها و عامل دوم لزوم ایجاد زمینه های سودده سرمایه گذاری در شرایط فعلی است.

بازگشت مجدد تحریم ها

خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم ها، ماندن شرکت های بزرگ همچون توتال در ایران را با چالش مواجه کرده و این شرکت ها با توجه به منفعتی که در تعامل با آمریکا دارند، دیگر با ایران تعامل نخواهند کرد.

بنابراین، در حال حاضر نیاز است تا از ظرفیت های داخلی به منظور تامین مالی پروژه های کلان نفتی استفاده شود تا توسعه صنعت نفت کشور به دلیل بازگشت مجدد تحریم ها با چالش مواجه نشود.

ایجاد زمینه های سودده سرمایه گذاری

سودده نبودن تولید و بازارهای مولد سرمایه گذاری باعث شده است مردم و سرمایه گذاران، منابع مالی خود را به سمت بازارهای سکه، ارز، مسکن و … سوق دهند؛ بازارهایی که مولد نبوده و سرمایه گذاری در آنها اقتصاد کشور را بهبود نمی دهد.

در این شرایط ضروری است با استفاده از ابزارهای نوین، زمینه سرمایه گذاری و کسب سود مردم از طریق پروژه های کلان کشور که امکان تامین مالی آنها از طریق بودجه نیز وجود ندارد، فراهم شود؛ این اقدام باعث می شود علاوه بر جلوگیری از ورود سرمایه به بخش های غیرمولد، بخش های مولد اقتصادی نیز رونق گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.